پیشنهادی:

آیت الله بحرالعلوم: مسلمانان برای رسیدن به کمال محتاج فلاسفه و صوفیه نیستند

مدیر سایت
1,308

استاد حوزه علمیه نجف اشرف: بشر جز قرآن و عترت راهی برای تعلیم و تزکیه ندارد/مسلمانان برای رسیدن به کمال محتاج فلاسفه و صوفیه نیستند

 

استاد حوزه علمیه نجف اشرف گفت: بهترین برنامه برای ترقی علمی و معنوی و رسیدن به حیات و زندگی همراه با سعادت، توجه به کتاب الله و عترت (علیهم السلام) است، در نتیجه مسلمانان برای ترقی و رسیدن به کمال، محتاج فلاسفه و صوفیه نیستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی در نهمین جلسه از سلسله مباحث «آفاق الولایه فی فقه الامامه» که با حضور جمعی از مستبصرین و طلاب علوم دینی از کشورهای مختلف در مرکز جهانی حضرت ولیعصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) برگزار شد با اشاره به اینکه برای فرار از دام یهود باید برنامه داشته باشید، اظهار کرد: بهترین برنامه برای ترقی علمی، معنوی و رسیدن به حیات و زندگی همراه با سعادت، توجه به کتاب‌الله، عترت و خاندان رسول‌الله (صلی الله علیه و آله) است و این دستورالعملی است که فریقین، یعنی شیعه و سنی قائل به آن هستند و حدیثش را نقل کرده‌اند.

وی ادامه داد: در نتیجه مسلمانان برنامه دارند و دیگر به برنامه حکومت‌های طاغوتی نیازی نیست و برای ترقی و رسیدن به کمال، محتاج فلاسفه و صوفیه نیستند.

استاد حوزه علمیه نجف اشرف با اشاره به اینکه همه می‌دانند چون معنویت‌یابی و رسیدن به عرفان حقیقی یک امر الهی و آسمانی است، به مربی آسمانی احتیاج دارد، ابراز کرد: حضرت عبدالعظیم حسنی نزد امام هادی(علیه السلام) اعتقاداتش را تصحیح کرد، یعنی میزان برای اخلاق و احکام باید معصوم آسمانی باشد.

آیت‌الله بحرالعلوم میردامادی با اشاره به آیه ۱۵۱ سوره بقره، «و یعلمکم مالم تکونوا تعلمون»، اظهار کرد: در آیه ۲۳۸ سوره بقره نیز همین مطلب بیان شده است که پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) چیزی را یاد شما می‌دهد که شما نمی‌توانستید به خودی خود آن را بدانید، یعنی بشر غیر از فراگیری از قرآن و عترت راهی برای تعلیم و تزکیه ندارد.

وی افزود: قرآن کریم تأکید دارد که کونوا مع الصادقین، یعنی در معرفت‌یابی، اخلاق، احکام و همه امور زندگی با معلم صادق و مربی پاک و پاکیزه حرکت کنید و معلوم است، صادقین در آیه شریفه جز معصومین(علیهم السلام) نیستند.

بنیانگذار مرکز جهانی حضرت ولیعصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) با طرح این سؤال که آیا اقطاب صوفیه و مرشد‌های اهل خرقه معصومند؟ تصریح کرد: اگر کسی به این مطلب پاسخ مثبت بدهد خلاف قرآن و روایات سخن گفته است و تاریخ را که نشان‌دهنده زشتی‌های اقطاب است، منکر شده است.

آیت‌الله بحرالعلوم میردامادی با تأکید بر اینکه فراگیری قرآن یعنی رسیدن به معارف الهیه، بیان کرد: این کتاب آسمانی و درک تفسیر صحیح آن به انسان آسمانی و معصوم نیاز دارد. شما مریضی را پیدا کنید که بگوید کتاب طب برای من بس است، مریض باید نزد طبیب برود تا او با دستورالعمل کتاب طب درمانش کند.

وی ادامه داد: درست است قرآن نور و شفا است، اما با تبیین عترت نور و شفا است، والا قرآن در دست سقیفه و اهل خرقه « و لا یزید الظالمین الا خسارا » را به دنبال دارد.

بنیانگذار مرکز جهانی حضرت ولیعصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) گفت: کسانی که قائلند خودشان قرآن را می‌فهمند چرا برای رسیدن به احکام و جزئیات آن به روایات پناه می‌برند و چرا در تفسیر بعضی آیات صددرصد نظر نمی‌دهند و اصلاً چرا مفسرین با یکدیگر اختلاف نظر دارند. اینها دلیل است که باید به حدیث شریف ثقلین توجه بیشتری کنیم و برای فهم قرآن و معارف الهی به عترت(علیهم السلام) پناهنده بشویم.

آیت الله بحرالعلوم میردامادی با طرح این سئوال که چرا در طول تاریخ حکومت‌های طاغوت عترت را مورد ظلم و اذیت قرار دادند و «فقتل من قتل و سبی من سبی و اقصی من اقصی» برای چه بوده است، تصریح کرد: چرا پیروان ائمه(علیهم السلام) را تبعید می‌کردند و یا به شهادت می‌رساندند؟ چرا دشمن از غدیر و عاشورا نگران است و علیه مهدویت و برنامه الهی و آسمانی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تبلیغ می‌کند؟ اینها به‌دین خاطر است که قرآن در جامعه بدون مفسر آسمانی معنا شود و سران طاغوت خود را اولی‌الأمر بخوانند و به نام قرآن مردم را به استضعاف بکشانند.

وی ادامه داد: طلاب و حوزویان بدانند برای اینکه چراغ فطرت خاموش نشود، همه ما به موعظه محتاج هستیم و دشمن این مطلب را خوب فهمیده، برای همین با مجالس موعظه و روضه‌خوانی و تعظیم شعائر مذهبی مخالفت می‌کند.

استاد حوزه علمیه نجف اشرف با تأکید بر اینکه برای بیداری فطرت موعظه‌ای بهتر از خطبه غدیر و خطبه فدکیه نیست، اظهار کرد: در شهرهایی که برای تبلیغ می‌روید به جوانان بگویید این خطبه‌ها را فرا بگیرند و حفظ کنند. ببینید حضرت علی(علیه السلام) در مورد انبیاء و هدف آنان چه می‌فرمایند.

آیت‌الله بحرالعلوم میردامادی افزود: آن حضرت در عباراتی در نهج البلاغه به تبیین هدف پیامبران الهی می‌پردازند و انبیاء را مذکر صاحبان فطرت معرفی می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پس برای بیداری فطرت باید به عترت پناه ببریم، چرا که عترت، ما را به معرفت خداوند و معرفت الرسول(صلی الله علیه و آله) فرا می‌خواند و فطرت توحیدی را زنده می‌کنند.

  • لطفا از ارسال پیام هایی که به مسائل یا شخصیت های سیاسی مربوط می شود خودداری نمائید.
  • از ارسال کامنت های توهین آمیز پرهیز شود.
  • پیام هایی که در نقد شخصیت های صوفیه معاصر ارسال شوند، به منظور رعایت برخی مصالح عموم تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید