+ افزایش اندازه | - کاهش اندازه

    دکمه اشتراک گذاری تلگرام

خلف وعده و بی توجهی به واکنش مراجع از طرف برگزار کنندگان کنگره شمس تبریزی

باشگاه خبرنگاران جوان چندی پیش و در تاریخ  ۳ مهر ۱۳۹۵ خبری را درباره کنگره شمس تبریزی بر روی پایگاه اینترنتی خود منتشر کرد [۱] که در بخشی از آن به نقل از رضا جعفرپور – دبیر کنگره عنوان شده است: 

«پیش‌بینی شده بود همچون سال‌های قبل، برنامه های آواز و موسیقی و اجرای کنسرت در محل آرامگاه انجام شود که این برنامه‌ها به علت قرار گرفتن در آستانه ماه محرم و ایام عزاداری سیدالشهدا(علیه السلام) لغو شدند… چندین سال است به مناسبت ثبت ۷ مهرماه به نام روز شمس تبریزی، ویژه برنامه های فرهنگی و هنری در آرامگاه این عارف نامی در خوی برگزار می شود که این برنامه ها، در سال ۹۵ ، بیشتر رنگ و بوی علمی به خود می گیرد.»

اما بنابر اخبار و تصاویر منتشر شده توسط تولیت شمس تبریزی، متاسفانه برگزار کنندگان این کنگره به عهد خود وفا نکرده و به رسم و منش شمس تبریزی و مولوی، فضای سالن کنگره را آکنده از نوای ساز و آواز نمودند. اگر برگزار کنندگان این کنگره، اجرای کنسرت و موسیقی را به علت قرار گرفتن در آستانه ماه محرم بی حرمتی به سید الشهداء علیه السلام می دانستند و تصمیم بر لغو آن داشتند چرا خلف وعده نموده و حرمت امام حسین علیه السلام را نگاه نداشتند؟  

می توان این حرکت را برگرفته از مطالب، سخنان و سیره عملی شمس و مولوی دانست!

مولوی می گوید: پس غذای عاشقان باشد سماع          که در او باشد خیال اجتماع

وی حتی سماع را برتر از نماز میداند. افلاکی در مناقب العارفین می نویسد:

روزی در حضور مولانا رباب (یک نوع آلت موسیقی) می زدند و مولانا ذوقها می کرد. از ناگاه عزیزی (یکی از مریدان) در آمد که نماز دیگر (اذان) می گویند. مولوی لحظه ای تن زد (صبر کرد) و فرمود: نِی نِی آن (اذان) نماز دیگر و این سماع نماز دیگرهر دو داعیان حقند. یکی (اذان و نماز) ظاهر را به خدمت می خواهد واین دیگر (سماع) باطن را به محبت حق می خواند. [۲]

شمس تبریزی می گوید: 
“شمس خجندی” برخاندان پیامبر می‏گریست، ما بر وی می‏ گریستیم، یکی به خدا پیوست، بر وی می‏گرید…! [۳]

مولوی نیز در اشعارش [۴] با استناد به حکایتی در مورد عزاداری شیعیان شهر حلب به نفی و تخطئه عزاداری شیعیان در روز عاشورا برای امام حسین علیه السلام و شهدای کربلا می پردازد و از  منظری عارفانه! مدعی است که چون امام حسین علیه السلام و دیگر شهدا به وصال معشوق خود رسیده اند، پس دیگر چه جای نوحه و ماتم و عزاداری بلکه هنگامه شادی است و عزاداران باید به دین و دل خراب خود گریه کنند! [۵]

موراد فوق تنها گوشه ای از مطالب شمس تبریزی و مولوی در این زمینه بود. بنابراین رقص و موسیقی و عدم رعایت حرمت عزای سید الشهدا علیه السلام بر خلاف وعده ای که از طرف دبیر کنگره داده شده بود، می تواند ریشه در مطالب و سخنان شمس تبریزی و مولوی داشته باشد. 

 

چرا با وجود انتقادهای متعدد مراجع بزرگوار شیعه از برگزاری بزرگداشت برای صوفیان [۶]، برای یک صوفی سنی در مملکت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) کنگره بزرگداشت برگزار می شود؟ چرا قرار است با صرف هزینه های میلیاردی از بیت المال مسلمین، بارگاه وی را در هیئت و ظاهر یک امامزاده درآورند؟ [۷] چرا در کشوری که قوام نظام اسلامی آن بر اساس ولایت فقیه و محوریت تفقه است، باید از شخصیتی تجلیل شود که فقها را افرادی ظاهربین، قشری، جاهل و دور افتاده از حقیقت می داند؟! و چراهای متعدد دیگری که در این مقال نمی گنجد.

اللهم عجل لولیک الفرج


[۱] http://www.yjc.ir/fa/news/5792752

[۲] مناقب العارفین ص ۳۴۲

[۳] نقدی بر مثنوی،۹۷، به نقل از مقالات شمس، به نقل از خط سوم،۳۱

[۴] مثنوی مولوی، دفتر ششم، بخش ۲۳

[۵] روز عاشورا همه اهل حلب           باب انطاکیه اندر تا به شب

گرد آید مرد و زن جمعی عظیم      ماتم آن خاندان دارد مقیم

ناله و نوحه کنند اندر بکا              شیعه عاشورا برای کربلا

بشمرند آن ظلمها و امتحان          کز یزید و شمر دید آن خاندان

یک غریبی شاعری از ره رسید      روز عاشورا و آن افغان شنید

پرس پرسان می‌شد اندر افتقاد     چیست این غم بر که این ماتم فتاد

نام او و القاب او شرحم دهید        که غریبم من شما اهل دهید

آن یکی گفتش که هی دیوانه‌ای    تو نه‌ای شیعه عدو خانه‌ای

روز عاشورا نمی‌دانی که هست    ماتم جانی که از قرنی بهست

پیش مؤمن ماتم آن پاک‌روح          شهره‌تر باشد ز صد طوفان نوح

گفت آری لیک کو دور یزید            کی بدست این غم چه دیر اینجا رسید

خفته بودستید تا اکنون شما        که کنون جامه دریدیت از عزا

پس عزا بر خود کنید ای خفتگان    زانک بد مرگیست این خواب گران

روح سلطانی ز زندانی بجست     جامه چه درانیم و چون خاییم دست

چونک ایشان خسرو دین بوده‌اند   وقت شادی شد چو بشکستند بند

روز ملکست و گش و شاهنشهی   گر تو یک ذره ازیشان آگهی

ور نه‌ای آگه برو بر خود گریز           انک در انکار نقل و محشری

بر دل و دین خرابت نوحه کن         که نمی‌بیند جز این خاک کهن

[۶] به مطالب زیر رجوع کنید:
انتقاد آیت الله نوری همدانی از برگزاری کنگره شمس تبریزی در خوی

انتقاد شدید آیت الله صافی گلپایگانی از برگزاری همایش عرفان ملّی شرق در شاهرود

آیت‌ الله صافی گلپایگانی : افرادیکه کنگره مولوی را برگزار کرده اند،از امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خجالت بکشند

آیت‌الله‌ نوری همدانی: در کتاب مولوی انحرافات بسیاری وجود دارد که با اصول و عقاید ما همخوانی ندارد

[۷] ر.ک. به:  احیاء شمس تبریزی توسط صوفیان ذهبیه – برگزاری کنفرانس شمس الحق تبریزی