پیشنهادی:

شیخ عباس قمی صاحب مفاتیح : نفوذ شیطان در برخی و نشان دادن راه فلسفه به آنان

مدیر سایت
2,857

شیخ عباس قمی صاحب مفاتیح : نفوذ شیطان در برخی و نشان دادن راه فلسفه به آنان

شیخ عباس قمی در سفینه البحار جلد هفتم ذیل حرف [1] می گوید:

[2].

به طوریکه در مطلب بالا دیده می شود قدماء معتقد بودند که سقراط و افلاطون و ارسطو موحّد نبوده و ادیان الهی را منکر بودند و این همان چیزی است که به وضوح در آثار افلاطون و ارسطو و سقراط می توان مشاهده نمود همانطورکه در فصل توحید گذشت. متأسفانه عده ای همیشه در پی اثبات اسلام افلاطون و ارسطو بوده اند .کار به جائی رسیده که عده ای در مجالس درس ،نبوت افلاطون و ارسطو را اثبات می نمایند و به حدیث جعلی متوسل می شوند تا اعتبار فلسفه بافى خویش را افزایش دهند .

شیخ عباس قمی در سفینه البحار از امام حسن عسکری (ع) از قول علاّمه اردبیلی نقل می کند که امام یازدهم (ع) فرمود : ای اباهاشم بزودى بر مردمان زمانی خواهد آمد که چهره ها خندان و دلها گریان خواهد بود چهره های روشن و دلهای تاریک. سنّت در آنها بدعت شمرده خواهد شد و به بدعت عمل خواهد شد. مؤمن در آنها تحقیر خواهد شد و فاسق تمجید می شود .حاکمان آنها ظالم وجاهل هستند علماء آنها درباری خواهند بود سرمایه داران حق مستضعفان را خواهند دزدید کوچک تر ها بر بزرگترها پیشی می گیرند بین خادم وخائن فرقی نخواهد بود هر جاهلی نزد آنها عالم است عالم در آنها حقیر است . مردمان مخلص را از حیله گر تمییز نمی دهند علمای آنها بدترین خلق خدایند به دلیل اینکه به فلسفه و تصوف مشغولند و به خدا قسم آنها منحرف اند مخالفین مارا دوست دارند و دوستان ما را پست می شمرند آن علماء اگر به منصب برسند رشوه می گیرند و اگر از منصب کنار بروند به عبادت ریائی مشغول می شوند بدانید آن علماء راهزنان راه مؤمنین اند و دعوت کنندگان به سوی الحادند . هر کسى آنها را ببیند باید از آنها پرهیز کند تا بتواند ایمان و دین اش را حفظ کند.

شیخ مفید در ذیل آیه ( اعلم ان الله على کل شیء قدیر ) می فرماید: این مطلب قرآن است و در قدرت خدا مسلمین و اهل کتاب اختلاف ندارند و از عرف ما بدور است . عقیده به عدم قدرت خدا (البته ) ملحدین و دهریین طبیعت گراهای یونانی و مدعیان فلسفه منکر قدرت خدا هستند.
( الفصول العشره ص ۸۷ شیخ مفید/ ۱۹۹۳/ بیروت)

پانویس ها

صاد
در تلبیس ابلیس است که : ابلیس بر افرادی از ملّت وارد شد آنها که خود را زرنگ و باهوش تلقّی می نمودند به آنها راه فلاسفه را نشان داد امثال سقراط و بقراط و افلاطون و ارسطاطالیس و جالینوس آنها منکر خالق جهان بودند و ادیان الهی را قبول نداشتند
پانویس ها
  • لطفا از ارسال پیام هایی که به مسائل یا شخصیت های سیاسی مربوط می شود خودداری نمائید.
  • از ارسال کامنت های توهین آمیز پرهیز شود.
  • پیام هایی که در نقد شخصیت های صوفیه معاصر ارسال شوند، به منظور رعایت برخی مصالح عموم تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید