پیشنهادی:

آیت‌ الله وحید خراسانی : سرّ تفسیر قرآن منحصر به قرآن و چهارده معصوم‌ علیهم السلام است

مدیر سایت
2,800

آیت‌ الله وحید خراسانی : سرّ تفسیر قرآن منحصر به قرآن و چهارده معصوم‌ علیهم السلام است

حضرت آیت‌ الله وحید خراسانی با بیان این‌ که سرّ تفسیر قرآن تنها منحصر به خود قرآن و چهارده معصوم‌ (علیهم السلام ) است، گفت: توحید و نبوت به صراط مستقیم منتهی می‌شود و فهم چنین گوهری به این سادگی مهیا نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌ الله حسین وحید خراسانی، صبح امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، اظهار داشت: هر سوره‌ قرآن اگر آنچنان که هست تفسیر شود، مدینه‌ای از حکمت، هر آیه آن خزینه و هر کلمه‌‌اش معجزه‌ است.

وی که در ادامه تفسیر صراط مستقیم سخن می‌گفت با بیان این‌که راه معرفت هر چیزی رسیدن به این حقیقت و حقیقت با این خصوصیات، مورد تأمل عقل قدیم می‌شود، افزود: آنچه در جواب «ما هو» وارد می‌شود، اگر چه به معرفت شناخته شود، معرفت ناقص است.

این مرجع تقلید با تأکید بر ارایه تعریف صحیحی از اصل «هو» و مبدأ «هو»، هرچیزی را به جز ذات قدوس حق دارای مبدأ و منتها دانست و با اشاره به مرحله اصل که مقدم بر مرحله جواب «ما هو» از حقیقت شیء است، ابراز داشت: این معرفت باز هم ناقص است.

وی با بیان این‌که معرفتی که به منتهای آن شیء منتهی شود و به غایت برسد، علم است، گفت: برای رسیدن به معرفت علم باید آنچه از حوائج انسانیت در این حقیقت محقق است روشن و آنچه از آفت‌ها و آسیب‌ها بر آن وارد است، معلوم شود و تحقیق شود که شرط نیل به حوائج انسانیت در آن حقیقت چیست.

حضرت آیت‌الله وحید خراسانی با اشاره به شیء مطلق و مقید، اهمال به برهان را غیرمعقول دانست و با تأکید بر معلوم شدن قید و شرط آن، تصریح کرد: براساس قسم خداوند علی عظیم، صراط مستقیم در بالاترین گوهر وجود یعنی شخص اول عالم جمع است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که اگر خدا توفیق دهد و کسی به اندازه‌ای عمر کند تا به حقیقت کلام الله دست یابد، هر آیه قرآن را خزینه‌ای از خزاین خداوند متعال دانست و بر تلاش تا رسیدن به راه حقیقت قرآن تأکید کرد.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: راه قرآن جایی نیست که کسی بتواند از خود یا قید و عقل حرفی بزند؛ کلید خزاین قرآن تنها در دست خداوند متعال و نیز در دست چهارده نفر منحصر در عالم وجود یعنی اهل بیت‌(ع) است که خود متکفل تحقیق شرط وصول به آن کتاب هستند.

وی با بیان این‌که سرّ تفسیر قرآن تنها منحصر به خود قرآن و چهارده معصوم‌(ع) است و در تفسیر صراط مستقیم باید از این‌ دو استفاده شود، به مقایسه دو سوره حمد و یس با سایر سوره‌های قرآن پرداخت و گفت: هر سوره‌ قرآن مدینه‌ای از حکمت است اما دو سوره حمد و یس از همه سور قرآن ممتازتر هستند.

حضرت آیت‌الله وحید خراسانی هر حرف بی‌دلیلی را در دین ساقط و هر گفته بی‌برهانی را مردود دانست و با تأکید بر بررسی دو سوره حمد و یس اظهار داشت: سوره حمد ام‌الکتاب و سوره یس به نص بیان معصوم‌(ع) قلب‌القرآن است و آنچه در قلب هست در بقیه اعضا نیست./920/پ201/ج

خبرگزاری رسا

  • لطفا از ارسال پیام هایی که به مسائل یا شخصیت های سیاسی مربوط می شود خودداری نمائید.
  • از ارسال کامنت های توهین آمیز پرهیز شود.
  • پیام هایی که در نقد شخصیت های صوفیه معاصر ارسال شوند، به منظور رعایت برخی مصالح عموم تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید