+ افزایش اندازه | - کاهش اندازه

عضویت در کانال تلگرام

شادی و مسرت و عدم حزن سید هاشم حداد در روز عاشورا – عزادران غافل هستند!

شادی و مسرت سید هاشم حداد در روز عاشورا – سید هاشم حداد: عزادران حسینی غافل هستند! برگرفته از کوتاه نگاریهایی درباره فلسفه و عرفان (۱۴) – مهدی نصیری

 

اساسی ترین مشکل مدرسه فلسفه و عرفان مصطلح، خود بنیادی نظری و اعتقادی آن و بی توجهی و بلکه مخالفت با تعالیم برهانی و عرفانی اصیل و صحیح اهل بیت علیهم السلام است. این خود بنیادی  و بی توجهی فلاسفه و عرفا به آموزه های اهل بیت علیهم السلام، در عرصه های گوناگون اعم از اصول و فروع دین خود را نشان می دهد که از جمله این موارد نحوه برخورد عارفان صوفی مسلک با حادثه عظیم عاشورای حسینی علیه السلام است.  

 

مولوی در اشعارش با استناد به حکایتی در مورد عزاداری شیعیان شهر حلب به نفی و تخطئه عزاداری شیعیان در روز عاشورا برای امام حسین علیه السلام و شهدای کربلا می پردازد و از  منظری عارفانه! مدعی است که چون امام حسین علیه السلام و دیگر شهدا به وصال معشوق خود رسیده اند، پس دیگر چه جای نوحه و ماتم و عزاداری بلکه هنگامه شادی است و عزاداران باید به دین و دل خراب خود گریه کنند!   :

 

روز عاشورا همه اهل حلب           باب انطاکیه اندر تا به شب
گرد آید مرد و زن جمعی عظیم      ماتم آن خاندان دارد مقیم
ناله و نوحه کنند اندر بکا              شیعه عاشورا برای کربلا
بشمرند آن ظلمها و امتحان          کز یزید و شمر دید آن خاندان
یک غریبی شاعری از ره رسید      روز عاشورا و آن افغان شنید
پرس پرسان می‌شد اندر افتقاد     چیست این غم بر که این ماتم فتاد
نام او و القاب او شرحم دهید        که غریبم من شما اهل دهید
آن یکی گفتش که هی دیوانه‌ای    تو نه‌ای شیعه عدو خانه‌ای
روز عاشورا نمی‌دانی که هست    ماتم جانی که از قرنی بهست
پیش مؤمن ماتم آن پاک‌روح          شهره‌تر باشد ز صد طوفان نوح
گفت آری لیک کو دور یزید            کی بدست این غم چه دیر اینجا رسید
خفته بودستید تا اکنون شما        که کنون جامه دریدیت از عزا
پس عزا بر خود کنید ای خفتگان    زانک بد مرگیست این خواب گران
روح سلطانی ز زندانی بجست     جامه چه درانیم و چون خاییم دست
چونک ایشان خسرو دین بوده‌اند   وقت شادی شد چو بشکستند بند
روز ملکست و گش و شاهنشهی   گر تو یک ذره ازیشان آگهی
ور نه‌ای آگه برو بر خود گریز           انک در انکار نقل و محشری
بر دل و دین خرابت نوحه کن         که نمی‌بیند جز این خاک کهن

 

شمس تبریزی هم می گوید: 
“شمس خجندی” برخاندان پیامبر می‏گریست،ما بر وی می‏گریستیم،یکی به خدا پیوست،بر وی می‏گرید…!

شاید این تفسیر از عاشورا و عزاداری شیعیان از عارف و صوفیانی چون مولوی و شمس بعید نباشد اما از عارف مسلکان شیعه قطعا این گونه مواجهه با عاشورا بسیار عجیب و موجب تاسف است.

 

مرحوم سید محمد حسین حسینی تهرانی که سخت شیفته فلسفه صدرایی و عرفان ابن عربی بوده است در کتاب روح مجرد در باره سید هاشم حداد می نویسد: 

«درتمام دهه عزاداری،حال حضرت[سیدهاشم]حدادبسیارمنقلب بود. چهره سرخ میشد و چشمان درخشان ونورانی؛حال حزن و اندوه در ایشان دیده نمیشد؛سراسر ابتهاج و مسرت بود.

میفرمود: چقدر مردم غافلند که برای این شهید جانباخته غصه میخورند و ماتم و اندوه بپا می دارند…تحقیقاً روز شادی و مسرّت اهل بیت (علیهم السلام) است». (کتاب روح مجرد، ص ۷۸ و ۷۹)

 

البته قصد این نوشته نفی ارادت امثال مرحوم آقای حسینی طهرانی و مرحوم سید هاشم حداد نسبت به سید الشهداء علیه السلام نیست اما طرح این نکته لازم است که گرایشهای عرفانی و صوفیانه چگونه افراد را از مسیر سیره و شیوه اهل بیت علیهم السلام خارج کرده و به ورطه من عندی و ذوقی حرف زدن و مبنا تراشیدن می کشاند و از اهمیت ابعاد سازنده سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و فضائل و اجر اخروی عزاداری برای سید الشهدا غافل می کند. 

 

این تفسیر از عاشورا را مقایسه کنید با تعابیر زیر از اهل بیت علیهم السلام در باره عاشورا و اهمیت و فضیلت عزاداری برای امام حسین علیه السلام: 

 

ابوبصیر از امام صادق علیه السلام نقل می کند حسین ابن علی علیهما السلام فرمودند: من کشته اشک چشمم هیچ مومنی مرا یاد نکند جز اینکه گریه اش بگیرد.  

 

امام صادق علیه السلام می فرماید:

«حضرت على بن الحسین صلوات اللَّه علیهما مدت بیست یا چهل سال بر پدرشان گریستند و طعام و غذائى نبود که در مقابل حضرت بگذارند مگر آنکه حضرتش بیاد امام حسین علیه السّلام گریه مى‏کردند تا جایى که غلام حضرت محضر مبارکش عرض نمود:

فدایت شوم اى پسر رسول خدا مى‏ترسم که شما هلاک شوید.

حضرت فرمودند: “تنها درد دل و غم خود را با خدا گویم و از لطف و کرم بى‏اندازه او چیزى دانم که شما نمى‏دانید.” سپس فرمودند:

هیچ گاه محل کشته شدن فرزندان فاطمه علیها السّلام را بیاد نمى‏آورم مگر آن که حزن و غصه حلقوم من را مى‏فشارد.»

 

امام رضا علیه السلام می فرماید:

«حقاً که مصیبت امام حسین پلک چشم ما را زخم و اشک هاى ما را جارى و عزیز ما را در ارض کرب و بلا ذلیل و غم اندوه را تا روز قیامت دچار ما کرد.»

 

امام رضا علیه السّلام فرمودند:
پدرم چون ماه محرم داخل می‎شدکسی آن حضرت راخندان نمی‎دید. و اندوه و حزن پیوسته بر او غالب می‎شد تا روز عاشورا. آن روز، روز مصیبت و حزن و گریه او بود و می‎فرمود: امروز روزی است که حسین (علیه السّلام) شهید شده است.

 

امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خطاب به جد بزرگوارشان امام حسین علیه السلام در زیارت ناحیه مقدسه میفرمایند:
مجالس ماتم برای تو در اعلا علّیین (عالم ملکوت) برپا شد. حوریان بهشتی در عزای تو بر سر و صورت زدند و آسمان و ساکنانش کوهها و دامنه هایش و دریاها و ماهیانش و باغهای بهشتی و نوجوانانش خانه کعبه و مقام ابراهیم، مشعرالحرام حرم خانه ی خدا (کسانیکه مُحرم هستند) و اطراف آن همگی درماتم تو گریستند.

 

همچنین میفرمایند: 

اگر روزگار مرا به تأخیر انداخت و دست تقدیر مرا از یاری تو باز داشت و نبودم که با کسانی که با تو کارزار کردند بستیزم و با آنان که با تو دشمنی داشتند به نبرد برخیزم، اینک هر صبح و شام برایت ناله می کنم و به جای اشک برایت خون می گریم، به خاطر حسرت بر تو و اندوه و تأسف بر مصیبت هایی که بر تو وارد شد، تا این که در اثر سوز جانفرسای مصیبت ها و غصه های جان کاه و اندوه فراوان بمیرم.

80 پاسخ
    • عرابی says:

      Thumb up 0 Thumb down 0

      کاملا موافقم. حضرت علامه به شدت به مجالس عزاداری حضرت سید الشهدا پایبند بودند و به عزاداری میپرداختند.من خدمت یکی از شاگردانشان هم که شرفیاب شده بودم در ایام عاشورا به شدت مقید به عزاداری بر امام حسین بودند و منزل خودشان را به این کار اختصاص داده بودند.
      مراقب تفاسیر و نوشته های خودتان باشید.در مورد انسانهایی نظر میدهید که اگر اشتباه کنید سر و کارتان با خود حضرت پروردگار است.خداوند غیور است و اولیا الهی ناموس حضرت رب جل و اعلی هستند.

      پاسخ دادن
  1. javad says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    پس چرا در اقوال و احوال امامان هیچ اشاره ای به بهجت و مسرت ولو قلبی در ایام عزای سالار شهیدان نشده؟ اگر مسرت در این ایام خوب است قطعا آن بزرگواران اولی تر هستند!

    پاسخ دادن
  2. فواد says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    سید بن طاووس در مقدمه لهوف آورده است که: اگر عادت بر این نبود که این روز(عاشورا)، روز عزاست امروز را روز شادی قرار می دادم(مضمون)

    پاسخ دادن
    • admin says:

      Thumb up 0 Thumb down 0

      اولا کلمه ی عادت در نقل موجود نمیباشد و از مرحوم سید بن طاووس نقل شده است که: «واقعه عاشورا و شهادت أهل‌بیت علیهم‌السلام سراسر لذّت و شادمانی و فرح و سرور بوده و اگر نبود که کتاب و سنّت امر به عزادارای نموده‌اند، ما بدین مناسبت لباس شادی و مسرّت می‌پوشیدیم.»

      ثانیا اگر چنین نقلی از مرحوم سید صحیح باشد چه حجیّتی در آن است؟ ضمن آن که این نقل قول از جهتی کاملا بر خلاف منش آقای حداد است. زیرا سید بن طاووس فرموده است که “کتاب و سنت ما را امر به عزاداری نموده است” و این یعنی وظیفه ای جز عزاداری در روز عاشورا برای شیعیان وجود ندارد و هیچ جایی برای ذوقیات صوفیانه نمی ماند.

      پاسخ دادن
        • محمد says:

          Thumb up 0 Thumb down 0

          کلام فقها در هر امری از آن جهت حجت می شود که خود اهل بیت علیهم السلام فرمایش کرده اند که در دوران غیبت علمای حدیث ما بر شما حجت هستند، ضمن اینکه وقتی حرف از روی قرآن و حدیث باشد دیگر حرف فقها نیستَ، بلکه حرف ثقلین است که کلام آنها بر همه حجت است. اما حرفی که مطابق نظر ثقلین نباشد حجت نیست مگر آنکه ثابت کنید مطابقت دارد. کلام مرحوم سید بن طاووس را به دقت نگاه کنیم همین است، ایشان هم مثل خیلی از ما متوجه زیبایی و عظمت روز عاشورا هستند (اینطور نیست که فقط صوفیه و عرفا فهمیده باشند این جنبه حرکت حضرت اباعبدالله علیه السلام را) ولی صراحتا می فرمایند که امر اهل بیت علیهم السلام در این رابطه چیست، پس تکلیف هم مشخص است و روش و ادعای صوفیه باطل! حجت است چون امر معصومین علیهم السلام است، سنت آنها عزاداری و سیاه پوشی و گریه و ناله بوده نه شادی و خوشحالی و مسرت.

  3. بصارتی says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    برای اولین باربودکه سایت رادیدم خیلی متاسف شدم برای کوته بینی شماوامثال شما ادم فکرمیکنه که دیگه این دوره این کوتاه بینیها کم شده ولی مغرضترهم شده ایدخوشبختانه عمرانسان خیلی طولانی نیست وهرکس جزای کارش رامی بیند وای به حال شما که این اراجیف وانحرافات راترویج می کنید جچون دست بعضیها به عرفان ناب نمی رسدهمه راهم محکوممی کنندمراقب خودتون باشید

    پاسخ دادن
    • مصطفی says:

      Thumb up 0 Thumb down 0

      صوفیه ی باطل؟
      همین استاد سیدش که مدفون در وادی السلام است پس از حدود چهل سال از مرگش جسدش سالم و تازه مانده بود.معلوم است این سایت که کل سخنان علامه طهرانی رو ذکر نکرده چنین طرفدارانی هم داشته باشد.اگر اینها مورد سرزنش معصوم بودند هرگز چنین کراماتی از آنها به جای نمیماند.نظرم صنف عرفاست که با صوفی خلط میشود.

      پاسخ دادن
  4. احسان says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    با سلام
    عرفان ناب نزد کسی جز ۱۴ معصوم نیست و فقط با تمسک به آنها می توان به بالاترین مقامات ایمان رسید.
    خدا در قران میفرماید و بئر معطله و قصر مشید اگر یه نگاهی به تفسیر این آیه در تفاسیر روایی بشه و آیات دیگری همچون آیه ۲۶ سوره عبس که میفرماید فالینظر الانسان الی طعامه مطلب کمی مشخص تر برای دوستان عزیز میشه.
    اگر عملی یا اعتقادی بخواد سنجیده بشه و حقی یا باطلیش مشخص بشه میزانش اهل بیت هستند نه مرحوم … و …. ها و ….
    بلکه …. ها و … باید کنار ثقلین قرار بگیرند و سنجیده شوند.
    التماس دعا

    پاسخ دادن
    • فرحان says:

      Thumb up 0 Thumb down 0

      باسلام خدمت برادر اهل بینش و درایتم آقای احسان:

      در تایید سخنان شما باید بگویم که در این دوره زمانه مسلک هایی عجیب درآمده. جالب اینست که شیطان عقل ناقص انسان های غیرمعصوم را برتر از عقل کامل معصوم جلوه می دهد! اگر بخواهم در باب عزاداری بر امام حسین (ع) حدیث و روایت نقل کنم باید کتابی منتشر شود. بنده چند تن از صوفیان راه رفته وبدون غرض را می شناسم که همگی اعتراف کردند که گفته اند شما شیعیان به واسطه دستگیری اهل بیت (علیهم السلام) و اشک بر غم سالار شهیدان ره چند ساله سلوک را بسیار کوتاهتر می توانید طی کنید!

      گفتم که :الف گفت : دگر هیچ مگو در خانه اگر کس است یک حرف بس است!

      والسلام

      پاسخ دادن
      • محمد says:

        Thumb up 0 Thumb down 0

        در همین به ظاهر اقرار هم خواسته اند فریبتان بدهند، اصلا سلوک آنها به جایی نمی رسد که ما بخواهیم آن راه را یک شبه برویم. این هم یک جور نعل وارونه است از این گمراهان بدعت گذار. فریب این تظاهرات آنها را نخورید. خداوند در راه ائمه معصومین علیهم السلام پایدارتان دارد.

        پاسخ دادن
        • عرابی says:

          Thumb up 0 Thumb down 0

          شما این بزرگوارانی را که در بالا ذکر شده میشناسید؟ اولا کسی را به مسرت و شادمانی دعوت نکرده اند و در کتاب شریف روح مجرد احوالات مرحوم حداد ذکر شده و نظر دادن در مورد یک عارف اهل معرفت کار من و شما نیست . دوما شما اول کتاب روح مجرد رو بخون بعد بیا بگو اینا راه دیگه ای رو میرفتن.همیشه این بزرگان خودشونو تحت ولایت ائمه ی اطهار میدونستن و علی الخصوص در عرفان و سلوک از تمسک به حضرت سید الشهدا غافل نبوده اند . سرگذشت استاد عرفان حضرت حداد یعنی آیه الله … رو مطالعه بفرمایید ببینید در حرم کدام نور الهی برای ایشان گشایش اتفاق افتاد و اولین حالات ایشان از کجا شروع شد.

  5. علی سرافرازاردکانی says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    قران شرح وبیان هرچیز است.وبرکسانی که نمی اندیشندپلیدی راقرار می دهد.هیچ مردوزن مومنی رانرسد که چون خداورسولش به کاری حکم دهند اختیاری باشد.روزی همه موجودات عالم را درچهارروز تنظیم کردیم.زمین راجامع حوائج خلق افریدیم.اب مورد نیازبشر وچها رپایان را ازاب باران تامین می کنیم.سخنان راگوش کنید وبهترین ان راانتخاب کنید.القاب زشت به یکدیگر ندهیدشایدان از دیگری بهتر باشد.(قران کریم)با تدبراشکار می شود دانش جامع اسلام خالص درجهان وجودندارد، چرا که اگر وجود می داشت می بایست احاد مردم جهان دارای زنگی متعادل وامکانات جامع زمان وشغل پایدار باشند ودین ملل جهان دین اسلام باشد که قران کریم بیان فرموده است درحالیکه چنین نیست لذا باید شناخت واصلاح شناخت ازطریق قران کریم به صورت موضوعی وجامع شناخت واصلاح شناخت صورت گیرد.قابل ذکراست که با پژوهش به عمل اورده امامان(ع)دارای دانش جامع اسلام(قران وسنت رسول اکرم(ص)) بوده وان را اجرا نموده اند، لکن دانش ان وجودنداردکه بایداز طریق قران کریم شناخت واصلاح شناخت حاصل شود.

    پاسخ دادن
  6. علی سرافرازاردکانی says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    قران شرح وبیان هرچیزاست.هرگاه به شما مصیبت برسد بگویید ازخداییم وبه سوی اوباز می گردیم.(قران کریم)شهادت امام حسین (ع) که عالم وعامل جامع اسلام است، برای بشر حزن اور است.وان هم به طریقی که تاریخ ان را بیان کرده است . همان طور که خداوند متعال در قران کریم بیان فرموده است شهدا زنده اند ونزد پروردگارشان روزی می خورند. دراین راستا امام حسین(ع) همانند دیگر امامان(ع) درراه خدا انجام وظیفه نمودند ودرراه خدا به شهادت رسیدند.انچه باید به ان توجه شودانکه مستمر درطول تاریخ باید قانون خدا به صورت جامع شناخته واجرا شود.درحالیکه قانون خدا به صورت جامع در قران کریم به صورت موضوعی بیان شده لکن شناخته نشده است، لذا باید ان را شناخت و در طول تاریخ ان را اجرا کرد تا احاد مردم دارای امکانات جامع زمان شوندکه خداوند متعال ان را درزمین قرارداده است.قانون خدا درهمه حال باید شناخت واجرانمود که ان دستور خداوند متعال در طول تاریخ است.

    پاسخ دادن
  7. اسامه دلبخش says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    کار پاکان رو قیاس از خود مگیر/ گرچه باشددر نوشتن شیر و شیر/ کم از زابدال حق اگاه شدن / جمله حق زین سبب گمراه شدن!
    عزیز جمله ی حضرت زینب در کربلا که فرمود من به جز زیبایی چیزی ندیدم

    پاسخ دادن
    • ناشناس says:

      Thumb up 0 Thumb down 0

      فگر می کنید با شعر گفتن حقیقت رو می تونید مخفی کنید.
      امام صادق(ع) می فرمود: نفس کشیدن کسیکه برای ما اندوهگین است و برای ستمیکه به ما شده غمگین است، تسبیح می باشد، و همت گماشتنش برای امر ما عبادتست و پنهان داشتن راز ما جهاد در راه خداست.(کافی ج۳ص۳۲۰ش۱۶)
      امام صادق(ع) از قول رسولخدا(ص) می فرماید: کسیکه خواهد زندگی و مرگش زندگی و مرگ من باشد و به بهشت برینی که پروردگارم بدست قدرت خود کاشته درآید باید پیروی علی بن ابیطالب کند و با دوستش دوستی و با دشمنش دشمنی نماید و نسبت به اوصیاء پس از وی تسلیم باشد، زیرا ایشان از خاندان من و از گوشت و خون منند و خدا فهم و علم مرا به ایشان عطا فرموده است: بخدا شکایت می کنم از حال آن امتم که فضیلت ایشانرا منکر گشته، پیوند مرا با ایشان قطع کند، بخدا سوگند که دوفرزندم را میکشند خدا شفاعتم را به آنها نرساند.(کافی ج۱ص۲۹۹ش۵)
      (سوره مریم) سوگند به پروردگارت که همه انها را با شیاطین در قیامت جمع می کنیم، سپس همه را در حالی که به زانو در آمده اند،گرداگرد جهنم حاضر می سازیم(۶۸) سپس از هر گروه و جمعیتی، کسانی را که در برابر خداوند رحمان از همه سر کش تر بوده اند، جدا می کنیم(۶۹)بعد از ان ما به خوبی از کسانیکه برای سوختن در اتش سزاوارترند اگاه تریم(۷۰) و همه شما وارد جهنم می شوید ، این امری است حتمی و قطعی بر پروردگارت(۷۱)

      پاسخ دادن
    • مهدی عبدالهی_برهان کلیپ says:

      Thumb up 0 Thumb down 0

      ما هم میگیم چیزی جز زیبایی نیست ولیکن مثل اینکه شما فراموش کردی ایشون خودش اول عزادار و غمزده و گریه کن امام حسین بوده و همین حضرت زینب بود که مصائب کربلا را به جامعه ابلاغ کرد و مردم را به عزاداری برای آن حضرت ترغیب کرد…

      پاسخ دادن
        • حمید رضا says:

          Thumb up 0 Thumb down 0

          به “بهزاد دهقانی”:
          سلام
          خب این جمله :
          چه ربطی به شادی و مسرت داره ؟
          چه ربطی به هاشم حداد داره ؟
          چه ربطی به گریه و عزاداری داره ؟
          خود شما حتما یه برداشتی دارید که این سوال رو مطرح کردید , برداشتتون چیه ؟
          آیا اطاعت از خدا و راضی بودن به رضای خدا زیبا نیست ؟

        • محمد says:

          Thumb up 0 Thumb down 0

          منظور ایشان زیبایی ایثار و از خود گذشتگی در راه دین خداست، کشته شدن برای گفتن حق، ایستادن پای اعتقاد، تسلیم و رضا به امر و قضای الهی… این چیزها را فرمودند زیباست، همانطور که فرموند مرگ برای ما از عسل شیرین تر است. ولی مصیبت شهادت حضرت سیدالشهدا علیه السلام مصیبت عظمای جهان است و مثل آن در تاریخ نبوده و نخواهد بود، چه جای شادی و مسرت دارد؟

    • حامد says:

      Thumb up 0 Thumb down 0

      جناب اسامه .

      فکر کریدکه حضرت زینب هم استغفرالله یک صوفی و عارف بوده است؟؟

      سخن حضرت زینب سلام الله علیها نشان از رضایت از درگاه الهی دارد . مانند سخن جناب سیدالشهدا که
      فرمود رضاً برضائک .

      می خواهی بگویی که حضرت زینب سلام الله علیها نیز مانند این عرفا که همه چیز را تکه ای از وجود خدا می بینند . قتل و غارت و آتش سوزی و هزاران بلایی را که بر اهل بیت رسید را زیبا می دیدند؟؟؟

      . وقتی که اسوه تو شعر مولوی سنی صوفی رقاص باشد این هم برداشت ان است

      پاسخ دادن
  8. حامد says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    تامل
    ۱- تمام عزادارن سیدالشهدا در تمام دنیا مشتی کران و کوران و غافلان اند که به محبت دنیا ( یا همان کثرات به قول عالی جنابان)‌گرفتارند

    ۲- با توجه به احادیث و نصوص قابل انکاری که داریم تمام اهل بیت سلام الله علیهم ایام شهادت حضرت سیدالشهداسلام الله علیه گریه و عزارداری داشتند و مردم را نیز به این کار ترغیب و تشویق میکردند
    پس (‌العیاذ بالله) نه تنها هیچ کدام از اهل بیت به مقام قرب نرسیدند، چرا که هنوز امام عصر سلام الله علیه بعد از هزار و اندی سال هر روز و شب گریه می کند.بلکه تمام شیعیان خود را نیز در طول این مدت به کری و کوری و غفلت دعوت کرده اند .

    ۳-عزاداری مانند پل است . وقتی که به مقام حقیقت رسیدی دیگر کاری با ان نداری . یا به قول مولوی استاد همین هاشم نعلبند مانند نردبانی است که وقتی بر بام برآمدی می توانی نردبان دور بیاندازی

    میگویم اصلا حق با شما ای عارفان واصل و عاشقان کامل : بر فرض که عزداری نردبان و پل بود . خوب چرا بفیه را که به مقامات جنابان عالی نرسیده اند مسخره می کنید. ؟؟! چرا انها را کر و کور می دانید

    از طرفی می گویید که کسانی که عزدارای می کنند همه کران و کوران و غافلانند !!!!!
    از طرفی هم همان کری و کوری و حب دنیا و غفلت را پل می دانید. !!!!!!!

    یا للعجب نمی توان به مبانی خودتان هم اعتماد کرد. این چه کری و کوری و غفلتی است که نتیجه اش رسیدن به حقیقت است و مقدمه لقاء الله؟؟
    مگر می توان این گونه هم به خدا رسید؟؟
    ایا درست است کسی که اخرین پله های و اخرین گام های پل را طی می کنند برگردد و به کسانی که در اول راه و نیمه ی ان هستند مسخره کند و ان ها را کران و کوران و احمقان بداند؟؟؟!!!!!!!

    پاسخ دادن
    • aj says:

      Thumb up 0 Thumb down 0

      چه کسی این خبر رو نقل کرده که امام زمان هنوز هم در عزای حضرت اباعبدالله اشک میریزن؟؟؟؟ لابد شما محضر ایشون مشرف میشید؟؟؟بهتره بدونیم همین اخبار هم از عرفا نقل شده

      پاسخ دادن
      • محمد says:

        Thumb up 0 Thumb down 0

        کمی در زبان عرب مطالعه کنید نوع جمله نشانه امتداد آن عمل بدون انتها دارد، تقصیر کسی نیست که شما در این زمینه فاقد شناخت هستید عزیز برادر. آنچه از علمای مکتب و روایان احادیث نقل می شود با قرآن و عقل سازگار است، ولی آنچه از مدعیان عرفان نقل می شود ضد و نقیض است.

        پاسخ دادن
        • محمد says:

          Thumb up 0 Thumb down 0

          چشم، فقط زحمت بکشید منبع فهم را برای من معرفی کنید. از هرکجا خودتان خریده اید بفرمایید ما هم یک مثقال بخریم.

  9. محسن says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    شرع لکم من الدین ماوصی به نوحا والذی اوحینا الیک والی ابراهیم وموسی وعیسی ان اقیموا الدین ولاتتفرقوا فیه کبرعلی المشرکین ماتدعوهم الیه
    درزمانی که یهو وکفار ووهابیت و… اتفاق برحذف شیعه ونابودی آن دارند طرح این مباحث وایجاد اینگونه سایتهای تفرقه اندازصحیح است؟؟؟؟//
    شمارا به باطن پاک اهل بیت قسم میدهم دست از تفرقه برداشته وفکری برای برادران عزیزی که درگوشه وکنار دنیا درحال کشته شدن هستند وصدای یاللمسلمین آنها بلند است کنید.
    اینگونه سایتها واینگونه مباحث به جان خودم قسم جزخون کردن به دل امام زمان روحی له الفدا فایده ای ندارد.
    هاشم حدادومولوی وابن عربی هرچه بودند درقیامت سزای اعمال وپاداش آنرا خواهند دید ماباید دنبال این باشیم که وظیفه ما چیست نه آنکه دیگران چه بوده اند.
    وفقناالله وایاکم .محسن خاتمی

    پاسخ دادن
    • مهدی عبدالهی-برهان کلیپ says:

      Thumb up 0 Thumb down 0

      بنده به شخصه متوجه دغدغه جنابعالی هستم ولیکن متاسفانه یک عده انسان ناآگاه دنباله رو این افراد بخصوص مولوی و حافظ و ابن عربی ممیت الدین گشته اند و این سایت ناچارا باید به تبیین و رسوا کردن افکار و علکرد منحرف این افراد به منظور روشنگری و تبیین حقیقت بپردازد والسلام علی من التبع الهدی

      پاسخ دادن
    • ناشناس says:

      Thumb up 0 Thumb down 0

      برادر،‌ باید وحدت اعتقادی رو از وحدت استراتژیکی جدا کنی.
      ما وحدت استراتژیکی داریم، اما از لحاظ عقیدتی، تضادهای جدی بین معارف اهل بیت و برخی از نظرات عرفا و فلاسفه وجود داره.

      واقعا لازم نیست برای حفظ وحدت استراتژیکی، سر خودمان و فرزندانمان را زیر برف کنیم و نسبت به حق غافل بمانیم. اگر گذشتگان این کار رو می‌کردند، دیگه دینی به ما نمی‌رسید!

      پاسخ دادن
    • محمد says:

      Thumb up 0 Thumb down 0

      عزیزم کسانی که مظلوم هستند و کشته می شوند اگر ان شاءالله به عقیده و ایمان درست باشند شهید هستند ودر مقام رضای خداوند عندربهم یرزقون، ولی اگر ما زنده باشیم به عقیده و ایمان نادرست ننگ این زندگی ما را چه فایده ای؟ آیا ساکت بنشینیم تا کرور کرور جوانان و مردم شیعه به عقاید کج و منحرف این صوفیهای نادان از مذهب حق و حقیقت دور شوند و خدای خود را آنطور که هست نشناسند و آنطور که می خواهد عبادت نکنند؟ در قبالش چه می شود؟ آیا حضرت صاحب الزمان علیه السلام از چه چیزی ناراحت می شوند؟ از گفتن کلام حق و رسوا کردن منحرفین بدعت گذار در دینی که ایشان خود مسئول و اولی الامر آن هستند، یا از سکوت من و شما و به انحراف کشیده شدن مردمی که شیعه ایشان هستند؟

      پاسخ دادن
  10. حامد says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    جناب محمد شما می توانی با دلیل و برهان انچه را که درباره شادی و بهجت سیدحداد گفته نقل و نقد شده رد کنید

    ولی اینکه بدون دلیل فقط صرف شنیده ها بخواهی دلایل و برهان دیگران را رد کنید . این سخن شما هیچ ارزشی و حجتی ندارد

    امام صادق سلام الله علیه در بحثی که با زندیقی دارد. و او در می ماند که چه جواب حضرت را بدهد و بدون

    دلیلی فقط سخنان حضرت را رد می کند، می فرماید:

    ایهاَ الرّجل لیس لِمَن لا یَعلمُ حجّــه‌ علی مَن یعلمُ و لا حجه‌ للجــاهل یا اخا مصریّ

    ای مرد ، کسی که نمی دانــــــــد ، دلیل و حجتی بر کسی که می دانـــــــــد ، ندارد. ای برادر مصری نادان که دلیلی ندارد.

    پس بهتر است انسان یا چیزی نگوید و یا اگر نظری داد و نقدی و ردی بر مطلبی داشت با حجت و برهان باشد نه

    صرف شعار که به نص سخن امام صادق سلام الله علیه هیچ ارزشی ندارد .

    فقط با این کار انسان به جهالت خود اعتراف کرده است. و در صورت اصرار بیشتر به تعصب کورکورانه و یا عناد خود معترف شده است

    پاسخ دادن
      • محمد says:

        Thumb up 0 Thumb down 0

        پوزش می طلبم که در پاسخ به این مطلب شما تاخیر زیادی شد. اگر مطلب شما خطاب به این حقیر است باید عرض شود که خیلی خوش خیال تشریف دارید. اینهمه از سنت و رویه زندگی و عزاداری و گریه و غش کردن معصومین علیهم السلام در مصیبت آن یگانه عالم نوشته شده و موجود است، شما همه را ندیده اید و من را متهم می کنید که از پیش خود یک چیزی می گویم که حجت نیست!؟ شما به یک جمله “ما رایت الا جمیلا” چسبیده اید، هم شما و هم مدعیان عرفان! ما که این جمله را انکار نکردیم، ولی سنت همان خانم بزرگوار گوینده این جمله چه بود؟ آیا شادی می کردند؟ آیا مسرور بودند؟ عرض شد شکوه ایثار و بندگی واقعا هم زیباست، ولی مصیبت هتک حرمت حرم برترین رسولان الهی و زیرپا گذاشته شدن همه فرامین و دستورات الهی آن حضرت درباره مودت اهل بیت علیهم السلام و کشتن چنان نازنینی به آن شکل که حتی حیوانات را هم آنطور نمی کشند کجایش جای سرور است؟ وصل حضرت اباعبد الله علیه السلام به خالق بی همتا محل سرور است؟ مگر فکر می کنید ایشان از لحظه تولد مثل من و شما قطع بودند از خدای خود که حالا بخواهند وصل شده باشند؟ خداوند نور آسمانها و زمین و حوران بهشتی و امثال اینها را از نور اهل بیت علیهم السلام آفریده جان من! حقیر از پیش خود سخن گفتم یا شما؟ آیا همان امام صادق علیه السلام در مصیبت حضرت سیدالشهدا علیه السلام به پنهای صورت اشک نمی ریختند؟ آیا نمی فرمودند من وقتی یکی از فرزاندن جدم را می بینم دیگر مالک خودم نیستم؟ مگر ما منکر آن هستیم که جناب عارف هم در این مصیبت گریه ها کرده اند، دستشان درد نکند و ان شاء الله خداوند به احسن وجه قبول فرماید، ما با این جمله ها و امثال آنها که از پیش خود گفته می شود مخالفیم، نه با کل زندگی آقای حداد یا هرکس دیگری! مگر ما در مقام قضاوت الهی هستیم؟ شما اصل بحث را متوجه شوید بعد نظر بدهید جان برادر. در متن مقاله هم به همین موضوع اشاره صریح شده است.

        بازهم نقل می کنم از بالا: “البته قصد این نوشته نفی ارادت امثال مرحوم آقای حسینی طهرانی و مرحوم سید هاشم حداد نسبت به سید الشهداء علیه السلام نیست اما طرح این نکته لازم است که گرایشهای عرفانی و صوفیانه چگونه افراد را از مسیر سیره و شیوه اهل بیت علیهم السلام خارج کرده و به ورطه من عندی و ذوقی حرف زدن و مبنا تراشیدن می کشاند و از اهمیت ابعاد سازنده سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و فضائل و اجر اخروی عزاداری برای سید الشهدا غافل می کند.”

        پاسخ دادن
  11. حامد says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    جناب محسن

    انگار متوجه جدیت موضوع نیستید
    اولا:
    مولوی و ….. و محی الدین عربی و … که از انها صحبت می شود ادماهای معمولی نبودند که چند صباحی زندگی کرده باشند و بدون هیچ ادعایی مرده باشند.

    این ها مانند بقال سرکوچه شان که نبودند که عقیده ای داشته برای خودش و بعد از چند صباحی مرده و تمام شده است

    اگر فکر می کنید ابن عربی و مولوی و امثالهم مرده اند سخت در اشتباهید. اینها زنده اند. افکار و اندیشه ها و رسم و بدعت هایی که در دین گذاشته اند هنوز بعد از صدها سال تدریس می شود

    اری اگر عقاید این ها از بین رفته بود و کسی کاری به عقیده شان نداشت مسلما واکاوی هم نمی شد.
    مانند بعضی فرقه های اسلامی که از بین رقته اند و اثر از اثارشان نیست.

    ثانیا
    نقد اشخاص نیست. کسی چه کار به شخص مولوی دارد ؟ یا کار به ابن عربی ندارد . که شکل و قیافه اش چطور بود . و خصوصیات فردی دیگر .صحبت صحبت عقیده است.

    ثالثا
    بحث تفرقه را که گفتید . منظورتان این است که مردم در جهالت و سرگردانی و حیرت بمانند و دشمن را ازدوست و ضلالت را از هدایت تشخیص ندهد که چی ؟
    که بر وحدتی خیالی و موهوم جمع باشند.؟؟ شما نظرتان این است.؟؟

    این حرف شمارا زمانی پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله اغاز به دعوت علنی کردند نیز کفار به عبد المطلب و ابوطالب سلام الله علیهما می گفتند که محمد امده و وحدت و الفت ما را از ما گرفته است و بین ما جدایی افکنده است

    پاسخ دادن
  12. شهاب 34 says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    شما هم مثل مردم قدرنشناس زمان …. (ره) هستید. در آن زمان به آن عارف کامل تهمت صوفی گری و … می زدند؛ ولی سخنان باطل نابود می شوند و امروز حقانیت …. (ره) و شاگردان برحقشان یعنی سید هاشم حداد (ره)، ….، آیه الله نخودکی (ره)، …..، آیه الله حسینی تهرانی (ره)، ……. و … بر همگان روشن است، البته این بزرگواران همچنان مانند مولای خود مظلوم هستند.

    پاسخ دادن
    • محمد says:

      Thumb up 0 Thumb down 0

      چیزی به نام “عارف کامل” وجود ندارد عزیز دلم، از توهم بیا بیرون: ما عرفناک حق معرفتک. اگراینها بویی از معرفت برده بودند هرگز چنین جسارتی نمی کردند که خود را عارف کامل بنامند، طرفدارانشان ایضا! یاد کلمه “مرشد کامل” افتادم که صوفیها به شاهان می دادند، شاه عباس جناب مرشد کامل! زهی آب دوغ خیار!

      پاسخ دادن
  13. بهرام says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    با عرض سلام
    کسی میتونه به کارهای امثال اقای سید هاشم حداد و امثالهم ایراد بگیره که در مقام استادی و عرفانی بالاتر از اینها باشه . کسی مثل…… رحمت الله علیهم اجمعین . شما یه چیزی میبیننید اینها یه چیزی دیگه . بیایید به فرموده قران عمل کنیم که میفرماید:
    لا تقف ما لیس لک به علم
    والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

    پاسخ دادن
  14. مصطفی says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    اگر دین ندارید آزاده باشید!
    همین مرحوم طهرانی که در کتاب روح مجرد این عبارات را ذکر فرمودند پس از بیان شعر مولوی، توضیحاتی درباره این مطالب بیان می دارند و مردم را نسبت به حقیقت این سخنان آگاه می نمایند. متاسفانه شما یا از روی عمد و یا از روی جهالت، آن بخش کتاب را ذکر نکرده اید و با سانسور بخشی از کتاب ، تلاش خود را در تخریب شخصیت بزرگانی چون مولوی؛ حداد و علامه طهرانی کامل نموده اید.
    راستی شما که ید طولانی در دروغ بافی و تحریف دارید چرا عبارت سید طاووس در کتاب اقبال و مقدمه لهوف را که صراحت در همین معنای شادی در عاشورا دارد را ذکر نمی کنید و آن عارف وارسته را همچون آیت حق مرحوم حداد به باد انتقادات جاهلانه و نا بجا نمی گیرد.
    بنده هربار که گذرم به این پایگاه می افتد جز افسوس نصیبی نمی برم وقتی می بینم افرادی چه سادوهلوحانه کمر به تخریب شخصیت آیات عظام دنیای اسلام بسته اند.
    از خداوند خواستارم آنچه شما و طرفدارانتان سزاوار آنید، همان را بر شما روا دارد.
    والسلام

    پاسخ دادن
  15. احسان says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    خااااااااااک عالم بر سر این سایت باشه که هر موحد و عارفی رو بی جهت کافر میپنداره اخه کسی که این مطلب رو نوشتی وقتی از عرفان چیزی سرت نمیشه مگه مجبور هستی سایت بزنید جمع کنید این سایت رو و خودتون رو به اهل بیت و خدا ربط ندید شما هم به نظرم هیچی سرتون نمیشه
    والسلام

    پاسخ دادن
  16. محمد میهمی says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    بسم الله الرحمن الرحیم
    مثل شما مثل کسی است که مثلا “گلابی” یا “سیب” نخورده، بعد حالا هی بهش بگن یه کم شیرینه و خوشمزه است مثلا مزه اش شبیه فلان میوه است یا …. تا اون میوه رو نخوره مزه رو نمیفهمه … و بعد از خودن تازه اختلاف تصور مزه با خود چشیدن رو میفمه!!!
    حال شماها این مطالب و حالات و حقایق را نمیبینید و کتمان و انکار میکنید و دست به هر حربه ای هم میزنید! از جمله معانی سطحی ایات و روایات ویا اینکه مثل کتاب روح مجرد یه تیکه های خاصش رو جدا میکنید و پیازداغ خودتون رو هم بهش اضافه میکنید و میدید به خورد عوام ساده….
    در مورد همین قضیه عاشورا شما ضد عرفان و حکمت ها فقط “بعد احساسی” واقعه رو میبینید! و این همون خطری هست که امام حسین(ع) بخاطرش جنگید و همه چیزش رو در راه خدا داد… در واقع همون کسایی که دقیقا روز عاشورا امام زمان خودشون رو کشتند،مسلمون بودند نماز و روزه شون هم میگرفتند و با امام خودشون(خلیفه) هم پیمان بودند و در راه اطاعت از ولی امر خودشون چه کارها که نکردند!!! “ولی حقیقت ولایت رو انکار میکردند”.و امام رو خلیفه وقت میدونستند.
    ادامه مطلب در پست بعد.

    پاسخ دادن
  17. محمد میهمی says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    آپلود عکس|آپلود فایل|آپلود فایل|آپلود|اشتراک عکس به علت اینکه جا نشد در یک پست تبدیلش کردم pdf ملاحضه نمایند دوستانی که تقلید کورکورانه رو جایز نمیدونند و بدنبال حقیقت اند.

    پاسخ دادن
  18. محمد says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    خیلی جای تاسف هست که با وجود نقل کلام معصومین علیهم السلام و با وجود اینکه سنت آنها در گریه و عزاداری برای حضرت اباعبدالله علیه السلام در کتب خیلی واضح است، باز هم برخی آقایان دنبال عرفا و دروغهای شاخدار آنها می روند. شادی در روز عاشور شده عرفان؟ ما به چنین عرفانی کافرهستیم. و البته عزیزان حتما فکر می کنند که ائمه معصومین علیهم السلام هم نعوذبالله از عرفان چیزی نمی دانسته اند! یک کمی حیاء کنید. حضرت امام صادق علیه السلام می فرمایند وقتی یکی از اولاد حضرت سیدالشهداء علیه السلام را می بینم دیگر اختیارم از دست می رود (از شدت بغض و گریه). این چه عرفانی است که همراهی با آل امیه و آل ابی سفیان و آل مروان در آن دیده می شود؟ حضرت امام حسن عسکری علیه السلام می فرمایند صبح و شام بر جدم گریه می کنم! فکر می کنید چشم امام زمان علیه السلام وضعیتی بهتر از چشم جدشان حضرت امام رضا علیه السلام دارد؟ کمی خجالت بکشید و بخود بیایید. حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم قبل از شهادت فرزند دلبندشان برای ایشان گریه فراوان کرده اند! حضرت امیرالمومین علیه السلام همینطور! چطور می خواهید در آن دنیا با آنها روبرو شوید؟

    پاسخ دادن
  19. هادی says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    نعوذ بالله خود حضرت زینب کبری هم که فرمودند مارایت الا جمیلا از منظر شما مخالف سیدالشهدا علیه السلام بودند؟
    این جمله ایشون شوخی یا شعار نیست. این بزرگان واقعا شهادت را زیبا می دانند. آقای حداد هم این موضوع را درک کردند.
    در احوال شهدا در روز عاشورا ببینید چقدر بشاش بودند. نکنه خود شهدا هم مخالف مکتب خودشون بودند؟

    پاسخ دادن
    • آرام says:

      Thumb up 0 Thumb down 0

      همان حضرت زینب را برید و بخوانید که چقدر عزاداری و گریه کرد!
      نمی‌شود از “ما رأیت الا جمیلا” استنباط کرد که در روز عاشورا باید شاد و بشاش بود! علی‌الخصوص وقتی که بدانید آن جمله، در پاسخ چه سؤالی داده شده.

      بیشتر از این توضیح نمی‌دم. پاسخ این توجیهاتتان بارها در همین سایت داده شده.
      گاهی اوقات بهتر است که به جای نوشتن، مطالب را بخوانید.

      پاسخ دادن
      • هادی says:

        Thumb up 0 Thumb down 0

        از شادی یاران حضرت امام (وبخصوص جمله معروف اهلی من العسل) قبل از شهادت می شود استنباط کرد که شادی شهادت آور است. نمی شود؟
        جمله “ما رأیت الا جمیلا” را هم توضیح دادم یک شعار نیست که در پاسخ به سوالی داده شده باشد.

        پاسخ دادن
    • محمد says:

      Thumb up 0 Thumb down 0

      عزیز برادر ما هم شهادت و فداکاری و ایثار در راه خدا را زیبا می دانیم و در اینکه واقعه عاشورا سبب ساز مقام عظیم حضرت سیدالشهدا علیه السلام در نزد خداوند است و باعث شفاعت و بخشش شیعیان آن حضرت هم خواهد بود از حقایق مذهب ماست، ولی اینکه بگوییم عزاداران غافل هستند چیز دیگری است. این مخالفت با سیره معصومین است. آنها می دانستند و خیلی بهتر از ما می دانستند که اصل ماجرا چه بوده، ولی نوحه و گریه و عزاداری روش آنها بود. اگر حجت آنهاهستند کار تمام است و نباید کسی خلاف سیره آنها اظهار نظر کند.

      پاسخ دادن
      • هادی says:

        Thumb up 0 Thumb down 0

        دوستان عزیز صفخه ۷۹ کتاب روح مجرد را مطالعه بفرمایید:
        در دهه ی عاشورا آقای حداد بسیار گریه میکردند.
        و در صفحه ۸۵ :
        ….حتما باید گریه وعزاداری و سینه زنی و نوحه خوانی کنند تا بدین طریق بتوانند راه را طی کنند و بدان مقصد عالی نایل آیند. همچنانکه در روایات کثیره مارا به عزاداری امر نموده تا جان خود را پاک کنیم.

        پاسخ دادن
  20. محمد میهمی says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    دوستان این پست مارو چرا درج نمیکنید؟
    توضیحات و نظرات رو نوشتم منتهی چون حدود ۲ صفحه میشد، و جا نمیشد بصورت pdf آپلودش کردم. بخونید و جواب بدید در صورت عدم صدق لطفا.
    آپلود عکس|آپلود فایل|آپلود فایل|آپلود|اشتراک عکس

    پاسخ دادن
  21. حمیدرضا says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    امام صادق علیه السلام :
    رحم الله شیعتنا خلقوا من فاضل طینتنا وعجنوا بماء ولایتنا یحزنون لحزننا ویفرحون لفرحنا
    خدا شیعیان ما را رحمت کند که از زیادی طینت ما آفریده شده اند و با آب ولایت ما عجین گشته اند و در ایام حزن ما محزون و در ایام سرور ما شادمان هستند.
    امام صادق علیه السلام :
    شیعتنا جزء منا ، خلقوا من فضل طینتنا ، یسوءهم ما یسوءنا ، ویسرهم ما یسرنا.
    شیعیان ما از ما هستند و از فزونی طینت ما آفریده شده اند ناراحتی ما آنان را اندوهگین می سازد و شادمانی ما آنان را شادمان می سازد.
    امام رضا علیه السلام :
    یا بن شبیب ، إن سرک أن تکون معنا فی الدرجات العلى من الجنان ، فاحزن لحزننا وافرح لفرحنا.
    اگر دوست داری که ما در بهشت همراه ما باشی ، به هنگام حزن ما ، اندوهگین باش و به وقت شادمانی ما شاد باش.
    امام رضا علیه السلام :
    کان أبی ( صلوات الله علیه ) إذا دخل شهر المحرم لا یرى ضاحکا ، وکانت الکآبه تغلب علیه حتى یمضی منه عشره أیام ، فإذا کان یوم العاشر کان ذلک الیوم یوم مصیبته وحزنه وبکائه ، ویقول : هو الیوم الذی قتل فیه الحسین ( صلوات الله علیه )
    وقتی ماه محرم داخل می شد پدرم امام کاظم علیه السلام خنده بر لبهایش نمی نشست. وهر روز بر اندوه او افزوده می شد تا روز دهم که روز مصیبت و حزن و گریه آن حضرت بود و می فرمود این روز همان روزی است که امام حسین علیه السلام را مظلومانه شهید کردند.

    پاسخ دادن
  22. هادی says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    با مراجعه به قسمت مذکور در کتاب بسیار روشن است که این شخص هم مطلب کتاب را تقطیع و گزینش کرده و هم تحریف اولا در کتاب صحبتی از شادی کردن نیست بلکه بهجت قلبی ناشی از عشق است ثانیا تصریح شده که عاشورا دو جنبه دارد و به هر دو جنبه باید پرداخته شود و حالت مرحوم حداد در آن وقت مربوط به فناء و انقطاع از عالم کثرت است و در مقام بالاتر که بقاء‌ بالله است و ائمه علیهم السلام حائز آن بوده اند هر دو عالم را رعایت میکرده اند لذا بین عشق و حزن جمع میکرده اند و در کتاب آمده که مرحوم حداد در آخر عمر که به این مقام رسیده بودند گریه و حزن داشتند
    عزاداری برای سید الشهدا علیه السلام و اقامه مجلس ماتم بریا ایشان مشهود سیره و تالیفات علامه طهرانی است فاتقوا الله

    پاسخ دادن
      • هادی says:

        Thumb up 0 Thumb down 0

        بسیار فرق است بین شاد بودن قلب و شادی کردن یعنی اظهار این حالت درونی؛ مرحوم علامه طهرانی در تمام عمر خود در ایام عزای سیدالشهدا علیه السلام اقامه مجلس عزا میکرده اند نه اظهار شادی و این را به دوستان خود نیز تاکید میفرمودند؛ کسانی که با ایشان مانوس بوده اند میدانند که در دوماه محرم و صفر حال عزا در ایشان مشهود بود] و حتی با کسی که در ماه صفر برای ایشان از سفری شیرینی سوغات آورده بود پیغام دادند که دیگر در این دو ماه جایی شیرینی نبرید

        پاسخ دادن
  23. هادی says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    بد نبود سری به ۱۸ جلد امام شناسی ایشان میزدی یا نگاهی به کتاب «لمعات الحسین علیه السلام» ایشان می انداختی
    یا حداقل بدون غرض و مرض از افرادی که و لو برای یک جلسه در اعیاد و وفیات ائمه علیهم السلام که در منزل ایشان منعقد می گشت شرکت کرده اند استفسار می نمودی، آنگاه می دیدی که دوست و غیر دوست ایشان اعتراف می نمود که ایشان به پهنای صورت در مصیبت اهلبیت علیهم السلام اشک می ریختند.

    پاسخ دادن
  24. هادی says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    جالب است که حضرت علامه راه رسیدن به عالم وحدت را در همان قسمت گریه و عزاداری و سینه زنی و اقامه ماتم برای سیدالشهدا معرفی کرده اند. و بعد میفرمایند تازه بعد از طی اسفار اربعه عشق و عزا با هم مجتمع خواهد بود. آنوقت چقدر ظلم است که به ایشان که عمری را برای اعتلای کلمه ولایت امیر المومنین علیه السلام صرف کرده و کتاب عظیم امام شناسی را در ۱۸ جلد نگاشته اند تهمت شادی کردن در عزای اهل بیت را بزنیم. ایشان حتی بر خلاف آنچه در کتب علمی رایج است، آخر هر بخش بسیاری از کتب خود را به روضه اختصاص داده اند (به کتابهای معادشناسی، امام شناسی و نور ملکوت قرآن مراجعه شود)

    پاسخ دادن
  25. هادی says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    شما میدانستی که جناب حداد هر روز بین الطلوعین اول به زیارت سید الشهدا میرفتند و بعد به کارهای روزمره میپرداختند؟(آیا شما که احتمالا در یکی از شهرهای زیارتی هستید هر روز زیارت میکنید؟)میدانید ذکر قیام ایشان همیشه بقیه الله بوده؟میدانید ایشان خاک لا به لای ضریح اهل بیت را به چشمانشان میمالیدند؟و در حال طواف ضریح ایشان به پهنای صورت اشک میریختند؟

    پاسخ دادن
  26. مجيد says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    نوعا دست ما کوتاه از حقایق است ولی میدانم بعضی این واقعه را از دیدگاه جمالی و بعضی از دیدگاه جلالی حضرت رب العالمین احساء میکنند

    پاسخ دادن
  27. reza says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    با تحلیل شما از جمله ی مرحوم حداد کاملا مخالفم….
    مرحوم حداد کسی هست که شاگرد آقای … و هم درس آقای … و … بوده…..
    متن شما یک برداشت کاملا نابخردانه هست….

    … باید بگم که اون بخش خبرنامه پیامکی رو با جی کوئری بزنی بهتره و یا از opt-in استفاده کن…..
    رو بک گراند و کارای گرافیکی و علی الخصوص متن ارایی باید خیلی کار بشه.اگه کمکی بتونم بکنم در خدمتم.رایگان:)

    پاسخ دادن
  28. محمد says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    متأسفانه این جماعت ظاهر پندار که سرور و شادی نواصب را با سرور و شادی امثال مرحوم حداد ره یکی می دانند بیش از این نیز از اینها انتظاری نیست. اینان چون خود به درک این مقامات نرسیده اند فکر می کنند بقیه هم نرسیده اند. در حالی که اگر ما به مقامی نرسیدیم لازم نیست و نباید آن را انکار بکنیم. خود …..نیز بارها و بارها به اطرافیان خویش خصوصا …. می فرمودند انکار مقامات عرفانی اولیاء الله را نکن. اما این جماعت ظاهر بین و سطحی نگر ….

    پاسخ دادن
  29. حامد says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    جناب محمد شما که ظاهر بین نیستی و به اعماق عرفان واقفی . به جای شعار دادن بیا و مساله را حل کن

    با شعار دادن و تقلید کورکورانه از کسی فقط نشان می دهی که دین را از رجال گرفته ای .

    پاسخ دادن
  30. شهاب 34 says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    خیلی بی تربیتی؛ وقتی در مورد مقامات اولیاءالله و عرفا شناخت نداری نظر نده، مثل اینه که بچه اول دبستانی در مورد نظر چندین استاد دانشگاه نظر بده و اونها رو نقد کنه و به اونها توهین کنه!!! آیه الله سید هاشم حداد (ره) و آیه الله سید محمد حسین حسینی تهرانی (ره) از شاگردان استاد ….. رضوان الله تعالی علیه هستند. همچنین …. و …….که ایشان هم از شاگردان …..هستند، آقا سید هاشم حداد (ره) را کاملا تایید کردند.

    پاسخ دادن
  31. ANK says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    حالا اگه بچه دبستانی نقد کنه و درست هم باشه حرفش چی ؟!؟!؟
    شما نگاه نکن چه کسی داره حرف میزنه ببین چی داره میگه ! اینطوری شما دچار بزرگ زدگی میشین

    پاسخ دادن
  32. هادی says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    نقدی که با غرض ورزی باشد نقد نیست. خیلی ساده است دوستان ۵ صفحه از کتاب روح مجرد را مطالعه کنند که یک دقیقه طول می کشد. ببینید گفته آقای حداد در تمام دهه عاشورا بسیار زیاد گریه می کردند.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    پاسخ دادن
  33. بنده خدا says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    اگه غلط باشه و هر چی بهش بگن بازم نفهمه چی ؟ نباید زد تو سرش ؟ نباید از پنجره پرتش کرد بیرون ؟ نباید ادبش کرد ؟

    پاسخ دادن
  34. مهدی says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    دوست نداشتم وارداین مباحث بشم دیگه اما خیلی جگرم سوخت که درمورد این ولیّ خدا این طور بی انصافی میشه .من خودم حقایقی را از تقرب ویژه ایشون درمحضرحضرت حجه .ص. میدونم که مجال ذکرش نیست اما فقط کافیه زندگینامه ایشون را دقیق وکامل بخونیم تابدونیم گریه های ایشون برای سیدالشهدا.ع.را کمترکسی داشته خصوصادراواخرعمرشریفشون ..اقایان شمارابخدا تهمت به اولیای خدا نزنید واین سرمایه های شیعه را درکناردیگران قرارندید

    پاسخ دادن
  35. محمد says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    شما اصل مطلب نویسنده فوق را درست نخوانده به مخالفت برخواسته اید ای رجال زدگان: “البته قصد این نوشته نفی ارادت امثال مرحوم آقای حسینی طهرانی و مرحوم سید هاشم حداد نسبت به سید الشهداء علیه السلام نیست اما طرح این نکته لازم است که گرایشهای عرفانی و صوفیانه چگونه افراد را از مسیر سیره و شیوه اهل بیت علیهم السلام خارج کرده و به ورطه من عندی و ذوقی حرف زدن و مبنا تراشیدن می کشاند….” نویسنده مطالب فوق و همفکران حقیر از گریه های ایشان برای شهادت مظلومانه حضرت سیدالشهدا علیه السلام اشکال نگرفته ایم، از برخی حرفهای “خودساخته” و “خودبافته” اشکال می گیریم، که باید گرفته شود این اشکالها تا بقیه مردم این اشتباهات را تکرار نکنند، یا اگر به خیال شما مطلبی است که همه توان درک آنرا ندارند عده ای آدم ساده دل فکر نکنند اینها حقیقت دین و معرفت است و نرود در روز عاشورا شادی کند! کی شما می خواهید انصاف داشته باشید؟

    پاسخ دادن
  36. aj says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    با عرض ادب. بحث بسیار جالبیه. خیلی متاسفم که تازه این سایت رو دیدم و مطلب رو تازه خوندم. حقیر فقط یک سوال دارم اونم اینه که اصلا هدف ائمه از دعوت به عزاداری برای ابا عبدالله چی بوده؟جز بندگی بوده؟ مطلبی رو خوندم از … با این مضمون که امام حسین نه برای شهادت قیام کرد نه برای حکومت فقط برای بجا آوردن عبادت و رضای خدا قیام کرد حالا نتیجه اش میتوانست حکومت باشد یا شهادت. پس هدف ائمه همان هدف پیامبر و همان هدف قرآن یعنی عبودیت است و دعوت به اشک بر حسین هم میانبری است برای رسیدن به عمق عبودیت. حالا چه منافاتی دارد سید هاشم حداد عمری را با گریه و اشک بر حسین سپری کند و برسد به جایی که جز لذت و سرور حسین را مشاهده نکند؟؟؟ اگر این سیره را نفی کنیم(سیره سید هاشم حداد) پس ….،‌ …..،‌….، ….. و …. رو نفی میکنیم. اشکالی نداره که امثال من که چشمم بسته است هنوز به این گریه و زاری ظاهری اکتفا کنم و هنوز در این پوسته بمونم البته که خیلی هم ثواب داره و از طرف ائمه هم خیلی تأکید شده و لی هدفش یک چیز والاتره. بد نیست به سایت …. سر بزنیم تا ببینیم نظر این بزرگوار در مورد عرفان و عرفا چیه.و

    پاسخ دادن
  37. محمد says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    برادر خوبم حضرت اباعبدالله علیه السلام از لحظه تولدشان خبر شهادت مظلومانه شان توسط جد عظیم الشان ایشان حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم داده شد، آیا این چیزی بود که ایشان خود بی خبر باشند؟ حضرت امیرالمومنین علیه السلام، حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام، و حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها هریک از این امر خبر داده و با خبر بودند و بسیار گریستند و قاتلان و بانیان قتل ایشان را لعن فرمودند. بنظر شما می شود که ایشان خود ندانسته باشند نتیجه حرکت ایشان چیست! اصلا جای شکی نیست که ایشان قصد تشکیل حکومت نداشتند و برای همین هم سپاهی جمع نکردند و فقط با اصحاب نزدیک و اهل بیت خود بودند و اگر می خواستند به قصد تشکیل حکومت حرکت کنند ماجرا کلا جور دیگری میشد. در تفاسیر روایی مطالعه کنید بسیاری از انبیاء الهی که سلام و دورد بر آنها باد برای مصیبت ایشان گریه کرده اند، یعنی از اول مشخص بوده که این فاجعه رخ خواهد داد. اما در مورد آنکه فکر می کنند و اینطور القاء می کنند که توصیه مکتب به عزاداری در گریه و نوحه و اینها خلاصه می شود، باید گفت حیف و افسوس و صد افسوس که مکتب شریف جعفری اینقدر مظلوم وغریب است. هرگز اینطور نبوده که اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام فقط گریه کننده و عزاداری کنند و شیعیان خود را نیز فقط به صرف گریه کردن توصیه فرمایند. بلکه ۹ امام پاک از ذریه آن حضرت با مکتبهای فکری و علمی خود خون مطهر آن حضرت را به بار نشاندند و معارف حسینی را برای دوران آتی و کل دنیا و همه بشریت مشخص و آماده کردند. آنچه آنها به مردم دادند مفهوم دقیق و خالص دین خداوند بود، که هدف اصلی حضرت اباعبدالله علیه السلام هم چیزی جز حفظ دین شریف اسلام که ثمره رسالت حضرت سیدالمرسلین صلی الله علیه و آله وسلم است نبوده و نیست. هدف آن حضرت این بود که سنت های نجس امثال یزید ملعون در جامعه به عنوان سنت خلفا باب نشود که اگر می شد امروز کمتر کسی حلال زاده بود و بوزینه بازی عبادت محسوب می شد. لذا گریه کردن بر ایشان فقط گریه نیست، در آن شور و شعور عظیمی نهفته است. ولی اکثر مردم از این امر بی خبرهستند و لذا فقط گریه وناله و نوحه و … می کنند. ولی در عین حال چیزی در این مراسم جای شادی ندارد. در احادیث است که حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها هر صبح در آسمانها ناله می فرمایند و همه اهل آسمانها به خروش می آیند در این مصیبت، امامان معصوم علیهم السلام برخی می فرمایند که هر صبح و شام گریه می کنند بر جد شهید خود، کدامیک صحبت از شادی کرده اند؟ کدامیک این حرفها را زده اند که آقایان عارف از خود در آورده اند؟ آیا چشم مطهر حضرت امام رضا علیه السلام از شادی در مصیبت ایشان بوده که زخم شده؟ آیا ما از اهل بیت علیهم السلام عارفتر شده ایم؟ آیا آنها از کلام حضرت زینب کبری سلام الله علیها بی خبر بودند؟ آیا ما در مقام درک کلام آن بانوی بزرگوار هستیم؟ بله جانبازی و عشق بازی با خداوند متعال زیباست و چیزی جز زیبایی نیست، پس بفرمایید چرا خود ایشان وقتی به مدینه بازگشتند شوهرشان ایشان را نشناختند؟ آیا از شادی بود؟ ما هم از لذت وصل و رفتن به بهشت و اینها میدانیم جان برادر، عزاداران غافل نیستند که مولاو ارباب آنها سید اهل بهشت است و وصال پروردگار برایش از عسل شیرین تر! آقایان عارف هستند که غافلند از نتیجه حرفهای سرخود، حرفهایی که بدون امام زده شده است.

    پاسخ دادن
  38. حميدرضا says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    سلام
    ” مرحوم سید محمد حسین حسینی تهرانی که سخت شیفته فلسفه صدرایی و عرفان ابن عربی بوده است در کتاب روح مجرد در باره سید هاشم حداد می نویسد:
    «درتمام دهه عزاداری،حال حضرت[سیدهاشم]حدادبسیارمنقلب بود. چهره سرخ میشد و چشمان درخشان ونورانی؛حال حزن و اندوه در ایشان دیده نمیشد؛سراسر ابتهاج و مسرت بود.
    میفرمود: چقدر مردم غافلند که برای این شهید جانباخته غصه میخورند و ماتم و اندوه بپا می دارند…تحقیقاً روز شادی و مسرّت اهل بیت (علیهم السلام) است». (کتاب روح مجرد، ص ۷۸ و ۷۹) ”

    و هذا یوم فرحت به آل زیاد و آل مروان بقتلهم الحسین صلوات الله علیه
    اللهم فضاعف علیهم اللعن منک والعذاب الالیم

    پاسخ دادن
  39. محمد says:

    Thumb up 0 Thumb down 0

    در مقابل حضرت امام رضا علیه السلام نقل می فرمایند که پدربزرگوارشان حضرت موسی بن جعفر علیه السلام وقتی ماه محرم شروع می شد سرشار از حزن و اندوه بودند و آرام و قرار نداشتند و هرچه به عاشورا نزدیک می شد این حال در ایشان تشدید می شد تا در روز عاشورا به اوج خود می رسید (نقل به مفهوم از حقیر). و در زیارت ناحیه مقدسه وجود مبارک حضرت صاحب الزمان علیه السلام می فرمایند ” فلأندبنک صباحا ومساءً , ولأبکین علیک بدل الدموع دماً” یعنی هر صبح و شام بر تو ندبه می کنم و بجای اشک خون از چهره جاری می سازم.

    من نمی دانم که این آقایان واقعا اینطور بوده اند یا نویسندگان کتابها از پیش خودشان چنین مطالبی نوشته اند! اما اینقدر می دانم که از خود اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام گرفته تاعلمای کبیر مکتب و عرفای واقعی و خالص در راه آنها کار همه درباره حضرت سیدالشهداء علیه السلام ندبه و گریه شدید بوده و علمای مکتب گاهی حتی دلیل مراقبت و سخت گیری خود بر اعمال و نماز و روزه و تقوی و غیره را از آن جهت می دانستند (وقتی سوال می شد) که خداوند توفیق گریه و اشک بر آن شهید مظلوم را از ایشان نگیرد.

    پاسخ دادن

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>