+ افزایش اندازه | - کاهش اندازه

    دکمه اشتراک گذاری تلگرام

برگی دیگر از انحرافات آقای صمدی آملی

انحرافات صوفیان امروزی – برگی دیگر از انحرافات آقای صمدی آملی

 

» اختصاص نوافل و تعقیبات به عوام الناس و بی‌نیازی خواصّ از آنها!

» اختصاص احکام خمسه به عوام، نه خواصّ!

» ما هم می توانیم پیغمبر و امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا (علیهم السلام) شویم!

» امام حسین (علیه السلام) و یزید و (حضرت)موسی علیه السلام و فرعون در آخر یکی اند!

» آقای حسن زاده قرآن، ولی خدا، و پاکند – لا یسمه الا المطهرون!

 

صمدی آملیدر پست های قبلی دو مورد از مطالب خلاف و انحرافی آقای صمدی آملی تحت عنوان های «آقای صمدی آملی : یزید و قاتلان امام حسین علیه السلام هم به بهشت می روند!» و «چراغ سبز صدا و سیما به صوفیه و مخالفین مراجع تقلید در برنامه زنده شبکه دو » بیان شد .

 

متاسفانه مطالب باطل و خلاف بدیهیات معارف اهل بیت علیهم السلام در سخنان و مکتوبات وی آنقدر قابل توجه هست که با جستجو و تتبّع میتوان لیستی بلند از عناوین آن ارائه داد. لذا بر آن شدیم باز پرده از بخشی از انحرافات وی برداریم تا ماهیت تفکرات انحرافی فرق ضاله صوفیه و پیروان آن بر رهپویان حقیقت و شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام روشن گردد.

 

لازم به ذکر است عارفان اصطلاحی (متصوفه) در گذشته برای ادامه حیات مکتب انحرافی خود و برای محفوظ بودن از مخالفت ها و روشن گری های علمای حقه شیعه معمولا افکار خود را پنهان و اینگونه مطالب را فقط در جلسات خاص به برخی از شاگردان خود بیان میکردند.

 

اما متاسفانه امروزه کار به جایی رسیده که امثال آقای صمدی پنهان کاری را کنار گذاشته و علنا از متصوفه طرفداری و مطالب آنها را بسط و نشر می دهند.

 حضرت استاد صمدی آملی آیت الله صمدی آملی داوود صمدی آملی داود صمدی آملی

 

برخی مطالب انحرافی آقای صمدی آملی همراه با لینک دانلود فایل صوتی :

 

اختصاص نوافل و تعقیبات به عوام الناس و بی‌نیازی خواصّ از آنها!

بعضی از اولیاء الله در مسیر کارشان نوافل را بر می‌دارند! می‌گن: نوافل باعث می‌شه که ما در واجباتمان کوتاهی کنیم! باید اونی که اصل هست رو محکم انجام داد، نماز ظهر و عصر باید خوب پیاده بشه، چرا من نماز را ناقص به‌جا بیاورم و برای جبران نقص نماز ظهر و عصر، نافله بخوانم؟ یا برای جبران نماز ظهر و عصر تعقیبات بخوانم؟!
معلوم میشه که دستور العمل تعقیبات و نوافل برای عموم مردم است نه برای خواصّ.

 

ما بعدها پی بردیم که چرا حضرت آقا فرمودند ما چهارده سال که در خدمت مرحوم قمشه ای بودیم، به محض اینکه نماز مغرب و عشاشون تمام می‌شد، تعقیب نماز ایشون، درس بود!

این نماز دیگه سبحان الله نمی‌خواد! این نماز تسبیحات [حضرت زهرا سلام الله علیها] نمی‌خواد! این نماز تعقیبات نمی‌خواد! این نماز خودش تامّه، خودش کامله. نقصی نداره که انسان بیاد برای جبران نقص این نماز دنبال مستحبات راه بیفته.

 

آنچه باید اهمیت بدهیم، واجباته، و آدم به سرّ این کلمات علمای اخلاق، عارفان بالله، آنهایی که به حقّ نزدیک شده اند، می‌رسد که می‌فرمایند: آقا در مسیر عملتون اگر می‌خواهید به جایی برسید، واجبات را انجام بدهید بسه، نیاز نمیشه کار دیگری انجام بدهید.

_________________

نقد: گرچه روایات زیادی به این مضمون رسیده که: «إِنَّمَا جُعِلَتِ النَّافِلَةُ لِیَتِمَّ بِهَا مَا یَفْسُدُ مِنَ الْفَرِیضَةِ»، و این نکته دقیق و عمیقی نیست که شخصی پس از سال‌ها به آن برسد، بلکه برداشتی است صوری از ظواهر روایات برای افراد ظاهربین و سطحی‌نگر.

 

و لکن این نکته، تنها فلسفه تشریع نوافل نیست، بلکه یکی از آثار آن می‌باشد، و حتی در صورتی که نماز شخصی تامّ و کامل باشد، خواندن نوافل مطلوب و باعث مباهات پروردگار است: «إِنَّ الْعَبْدَ یَقُومُ فَیُصَلِّی النَّافِلَةَ فَیُعَجِّبُ الرَّبُّ مَلَائِکَتَهُ مِنْهُ فَیَقُولُ یَا مَلَائِکَتِی عَبْدِی یَقْضِی مَا لَمْ أَفْتَرِضْ عَلَیْهِ».

خوب بود به‌جای این‌همه وقتی که روی بافته‌های ذهنی گذاشته می شود، کمی به معارف وحیانی نیز دقت میشد!

 

آیا نعوذبالله نماز امیرالمؤمنین علیه‌السلام ناقص بود که اینچنین خود را به مشقت می انداختند؟! آیا امام زین العابدین علیه‌السلام برای جبران نواقص واجباتشان آنقدر نافله بجا می آوردند که مواضع سجود شریفشان پینه می‌بست؟! ما لکم کیف تحکمون؟

دانلود با لینک مستقیم | لینک کمکی [حجم = 0.47 مگابایت]

 

 

 

اختصاص احکام خمسه* به عوام، نه خواصّ

… معیار می‌شود ادب مع الله، هرچه که ادب با خدا اقتضا بکند، حتما انجام میدم، ادب مراعات می‌شود، هرچه که ادب با خدا اقتضا نکند، به هیچ وجه انجام نمی‌دهم، کراهت داره یعنی چی؟!

معلوم است احکام پنج‌گانه هم مربوط به عموم مردم است، چه اینکه فرموده‌اند: تمام آیاتی که در مورد بهشت و جهنم و درکات بهشت و درجات جهنم و همه احوالات بهشتیان و جهنمیان است، روی طرف صحبت قرآن، عموم مردم است، نه خواص.

خواص چه کاری به بهشت دارن؟ چه کاری به جهنم دارند؟ اون‌ها کاری با صاحب بهشت و صاحب جهنم دارند. اونا کاری با این حرفا ندارن که. فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر.

 

اینه که جناب سید الشهدا سلام الله علیه در روز عاشورا فقط یک بیان داشتند، آقا در اون آخرین لحظات فرمود: الهی رضاً برضائک، صبراً علی بلائک، لا معبود سواک، یا غیاث المستغیثین.

دانلود با لینک مستقیم | لینک کمکی [حجم = 0.3 مگابایت]

 

 

 

ما هم می توانیم  پیغمبر و امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا (علیهم السلام) شویم:

ما تمام در این مسیریم تا پیغمبر بشویم، تا امیرالمؤمنین بشویم، تا فاطمه زهرا بشویم … برو بالا! می توانی بالا بروی، این حرف ها چیه؟ مگر حضرت علامه را از فولاد ساخته اند و بنده و شما را مثلا از چدن ساخته اند؟!… مگر خاتم انبیاء را مثلا از بهشت آورده اند ساخته اند و ما را از این جا؟! رفته اند و انبیاء الهی و اولیای الهی شده اند … نفرمایید که این ها مال ائمه است! این ها مال انبیا است! نخیر! مال جنابعالی چرا نباشند؟ چرا شما نتوانیم؟ چرا ما نتوانیم.

دانلود با لینک مستقیم | لینک کمکی [حجم = 2.3 مگابایت] 

 

 

 

امام حسین و یزید و موسی و فرعون در آخر یکی اند:

تولی و تبری امری ابتدایی است. حالا که رفتند رحمت للعالمین دیگر تولی تبری نیست. اگر موسی تنزل پیدا کند می بیند که با فرعون جنگ دارد، وقتی که همین موسی بالا می رود می بیند اصلا فرعونی نبود … در زیارت عاشورا می گویند بگو اللهم العن معاویه، بگو یزید بن معاویه، بگو شمرا ، بگو آل سفیان، بگو فلان! نگویی که آقا چرا مقام فنای در ذات را نمی گویید؟ می گوییم این مال آنجا نیست … تو تنزل کرده ای داری امام حسین را جدا می بینی، و داری یزید را جدا می بینی این جا اختلاف مشهود است… و لذا به من و شما فرموده اند بگو اللهم العن معاویه. بله می خواهی بفرمایی که اصلا معاویه ای نمی بینم! حسینی نمی بینم! جز یک ذات حقیقی غیر متناهی وجود چیز دیگری من شهود ندارم! … لذا مشاهده می کنیم موسی هم دارد می آید، اتفاقاً پشت سرش فرعون هم دارد می آید وارد بهشت بشود…اِ! تو داری کجا می آیی؟! می گوید آقا آن اختلافی که تو دیده بودی مال دنیا بود! این اختلاف الان نیست. بله منتهی حرف را جایی نگویید گرفتار می شوید … این جا اختلاف باید باشد طوری که ابی عبدالله هم شمشیر می کشد، دارد می کشد، آن هم در طرف مقابل شمشیر کشیده دارد می کشد… حالا رفتیم متن ذات وجود را مشاهده می کند … نه اوصاف متمایز می بیند، نه افعال مختلف مشاهده می کند، اصلا یک ذات است، وجود است، یک وجود صمدی قرآنی است، قل هو الله احد، الله الصمد.

دانلود با لینک مستقیم | لینک کمکی [حجم = 3 مگابایت] 

 

 

 

آقای حسن زاده قرآن، ولی خدا و پاکند

اگر به تشخیص نرسیده ایم آقا (حسن زاده) ولی الله است ول کن برو! بیخود معطل نباش! برو دنبال کارت … یکی از عزیزان خواب می بیند …حضرت امام زین العابدین علیه الصلاة و السلام به آقا می فرمایند شما باید جلو بایستید ما هم پشت سر شما نماز بخوانیم!!!! … باید ولی خدا باشد تا امام ولی دیگر بشود … حالا این نه به این معنی باشد که ما می خواهیم بگوییم نعوذبالله آقا از امام سجاد بالاتر است … این به این معنی است که امام سجاد ولایت آقا را امضا می کند. این آقا چون ولی الله شده من پشت سرش حاضرم نماز بخوانم. چون آقا پاکند و مطهرند لایسمه الا المطهرون … چون آقا قرآن است.

دانلود قسمت اول با لینک مستقیم | لینک کمکی [حجم = 1.6 مگابایت]

دانلود قسمت دوم با لینک مستقیم | لینک کمکی [حجم = 0.6 مگابایت]

 

 

 

متن سؤال از مراجع تقلید در رابطه با شرکت در جلسات آقای صمدی آملی به شرح زیر است :

 

باسمه تعالی

مدتي است در برخي از شهرها فرزندان ما در جلساتي شرکت مي‌کنند که مباني درس‌هاي آن‌ها مطالبي است که در ذيل مي‌آيد. لطفا بیان فرمایید که شرکت در این جلسات جایز است یا خیر؟

1- (وجود حق متعال متن وجود جمادات و نباتات و حيوانات و انسانها است، يعني ما دو وجود نداريم، بلکه هر‌چه‌هست يک وجود است که در قوالب و اندازه‌هاي گوناگون ظهور کرده‌است، نه‌اين‌که وجود زمين غير از وجود آسمان و وجود آسمان غير از وجود حق متعال بوده باشد). (1)

2- (از آنجا که حقايق هستي بي‌منتها است پس فهم حقايق اشياء نيز بي‌منتها بوده و همچنان ادامه دارد. يا نبايد الف را به زبان آورد همچون سوفسطائیها که اصلا قائل به موجود بودن خود نيستند، و يا اين که به محض اقرار نمودن بدان بايد آن را ادامه داد. و چه راحت است که از همان ابتدا سوفسطي بشويم و بگوييم اصلا الفي نداريم. و چه عجيب است که بالاخره همه ما در اين مسير بايد سوفسطي شويم و بگوييم نه ما هستيم و نه ديگران هستند. فقط خداست و خدا. حرف اول و آخر خدا است، و خدا است دارد خدايي مي‌‌کند. از آن به بعد ديگر انسان هيچ نگراني ندارد و راحت مي‌شود). (2)

3- (نه تنها نمي‌خواهيم از معلول به علت برسيم بلکه قصد نداريم از علت به معلول هم راه يابيم به دليل اين که ما اصلا معتقد به علت و معلول جدا نيستيم). (3)

4- (مراد ما از وحدت وجود، عينيت وجود زمين و وجود آسمان با وجود حق متعال است). (4)

5- (فيلسوف و عارف هر دو قائل به وحدت وجود هستند… تمام انبياء و ائمه و همه حجج و رسولان الهي فيلسوفند و اينان فلاسفه اصلي‌اند). (انسان قابليت رسيدن تا مقام ذات را دارد، و چون مي‌بيند که نمي‌تواند آن ذات را پايين بياورد و ذات را خودش کند لذا خودش بالا مي‌رود و او مي‌شود). (5)

6- (جنات درجات دارد تا آن جا که مي‌فرمايد ((وادخلي جنتي))، که اين جنت، جنت ذات است). (6)

 

پاسخ رهبر انقلاب :
بسمه تعالی
شرکت در جلسات مذکور که با عقاید انحرافی آمیخته و موجب ترویج باطل است، جایز نیست مگر برای کسانی که قدرت پاسخگویی به شبهات و ارشاد و راهنمایی و امر به معروف و نهی از منکرِ متصدیان جلسات مذکور را دارند.

 

پاسخ آیت الله مظاهری:
کلیه مطالبی که نوشته اید خلاف اسلام است و در اصل از نظر فلسفه و عرفان هم خلاف واقع است.

 

آیت الله علی صافی گلپایگانی :
شرکت در این قبیل جلسات (با توجه به مراتب فوق الاشعار) که باعث اضلال مؤمنین و مؤمنات می گردد جائز نیست.

 

آیت الله سید محمد سعید حکیم :
السلام علیكم و رحمة الله و بركاته
شرکت در این جلسات حرام است و تمام این مطالب باطل است و اعتقاد به آن کفر روشن است و خروج از دین است و هرکس معتقد به وحدت وجود باری تعالی با ما سوی الله بشود از توحید خارج شده و لادین است و آنها ابا ندارند که به پیامبر(ص) و ائمه(ع) تهمت بزنند و معظم فلاسفه و علماء اخلاق اهل بیت(ع) از این عقاید بدورند و هیچ انسانی حتی خاتم الانبیاء که اشرف مخلوقات است نمی تواند بذات حق تعالی برسد فضلاً از اینکه ذات پایین بیاید چون خلاف ضرورت است و از خداوند متعال دوری از این عقاید فاسده را خواستاریم.

 

آیت الله بهجت :
بسمه تعالی: شرکت در این جلسات بالخصوص برای جوانان و مبتدی ها جائز نیست.

 

آيت الله حاج شیخ لطف الله صافی گلپايگانی :
بسم الله الرحمن الرحیم
شرکت در چنین جلساتی حرام و موجب گمراهی و غضب خدای متعال است و هر مکلّفی علاوه بر اینکه نباید خودش شرکت کند باید دیگران را نیز آگاه کند تا گمراه نشوند.
واالله العالم 29/11/1430 ق

 

آيت الله سبحانی دامت برکاته :
بسمه تعالی
جلساتی که این نوع بحث ها مطرح می شود شرکت در آنها برای افراد ناوارد جائز نیست مگر فردی که بتواند پاسخ این نوع اندیشه ی باطل را بدهد و چنین فردی نادر است.
والله العالم 28 ذی قعدة الحرام 1430

 

آيت الله نوری همدانی دامت برکاته :
بسمه تعالی
سلام علیکم
در فرض سؤال اینگونه بیانات جزء افکار انحرافی است و حضور در اینگونه مجالس جایز نیست.

 

آيت الله مکارم شيرازی دامت برکاته :
وحدت وجود گاه به معناي… وحدت مصداق وجود است به اين معنا که در عالم هستي وجودي جز خدا نيست و همه چيز عين ذات اوست. اين سخن مستلزم کفر است و هيچ يک از فقها آن را قبول نکرده اند.

 

آیت الله دوزدوزانی:
بسمه تعالی
وحدت وجود به آن معنی که در سؤال ها آمده سخیف ترین عقیده ی بعضی صوفی هاست که این قول را به جهله صوفیه نسبت داده اند، پس نباید در این جلسات شرکت نمود و باید دیگران را از رفتن به این گونه مجالس بازداشت.

پی نوشت ها:
1 تا6- مدارک مطالب مورد سؤال به ترتيب: 4 تا 9: شرح نهاية الحکمة، ( ص. آ )، صفحات: 124؛ 15؛ 110 ـ 111؛ 115؛ 47؛ 86. 7) آداب سالک الی الله، نوشته : (ص. آ) ، 79


*  حکم تکلیفی پنج دسته است که احکام پنجگانه تکلیفی (احکام خمسه تکلیفیه) نام دارد. این احکام عبارتند از: وجوب، حرمت، استحباب، کراهت، اباحه. 

موضوعاتی را که این احکام به آنها تعلق گرفته است به ترتیب : واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح گویند.