+ افزایش اندازه | - کاهش اندازه

    دکمه اشتراک گذاری تلگرام

آیت الله مصطفوی: عرفا نمی توانند مورد اعتنا باشند- چرا باید در موضوعات پیچیدگی ایجاد کنیم

به گزارش رسا، آیت‌الله سید حسن مصطفوی عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (علیه السلام) امروز در همایش «علوم نقلی و تمدن اسلامی» که از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی در تالار نور مشهد برگزار شد، گفت: تمام سعی عرفا در پرورش قوه خیال است و سرمایه اصلی آنان قوه تخیل است.

 

وی ادامه داد: اما اهل حکمت خیال را از ابزار ضعیف عقل می‌دانند؛ اگر تمام کتب عرفا را نگاه کنید قوه خیال بر آن حاکم است و ازاین‌جهت ازنظر ما که بحث عقلی می‌کنیم، علی رقم این‌که به آن‌ها احترام می‌گذاریم، نمی‌توانند مورد اعتنا باشند.

 

این استاد حوزه علمیه قم بابیان این‌که الهام و شهود از نظر عقلی ما موضوع قابل توجهی نمی‌تواند باشد، برهان متعلق به علم حصولی است، فلسفه و حکمت همان علم عقلی است و شیخ‌الرئیس هرگاه از عرفان یاد می‌کند، می‌گوید عرفان عقلی.

 

وی با بیان این‌که چرا باید در موضوعات پیچیدگی ایجاد کنیم،عنوان داشت:  تمام فرمایشاتی که بزرگان دارند اگر در دایره عقل باشد، برهان‌ها برهان‌های عقلی باشد و بدیهیات نیز عقلی باشد، قابل‌پذیرش است.

 

آیت‌الله مصطفوی اظهار داشت: در مساله معاد، اگر در موضوع معاد جسمانی بررسی کنید که معاد جسمانی را می‌توان با عقل اثبات کرد که یا نه، آیا می‌توان دلیل عقلی برای ضرورت معاد جسمانی و از طرف دیگر امکان آن را اثبات کرد؟ شیخ‌الرئیس گفت معاد روحانی را ما باعقل اثبات می‌کنیم و در شرع نیز تصدیق شده اما می‌گوید معاد جسمانی معقول نیست اما ازآنجاکه حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) از آن خبر داده‌اند، این را در بحث می‌پذیریم.

 

وی با نقد کسانی که به فلسفه معتقد هستند، ادامه داد: از ملاصدرا و خواجه نصیر بگیرید تا افراد دیگر، نتوانسته‌اند ضرورت معاد جسمانی را اثبات کنند، راهی را که انسان نمی‌توان با عقل ثابت کند، چه لزومی دارد هم ذهن خود و هم ذهن مردم را به اذیت بیندازد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (علیه السلام) تأکید کرد: ما در مجمع تنها باید مباحث عقلی را مطرح کنیم، عرفان و این قبیل موضوعات را باید کنار بگذاریم؛ علوم عقلی ما باید در تمام مراکز قوت پیدا کند؛ اگر می‌خواهید اختلافی بین عرفا و علمای عقلی در خراسان نباشد، خواهش من این است که تنها مسائل عقلی محض را مطرح کنید.