پیشنهادی:

آیت الله بحرالعلوم میردامادی: آنان که نهج البلاغه را با کتب صوفیّه عوض می کنند شیعه نیستند

مدیر سایت
2,177

خبرگزاری فارس : اربعین که فرا می‌رسد شوری عجیب همه را فرا می‌گیرد، قطب‌نمای دلها همه یک جهت را نشان می‌دهد و شوق قدم برداشتن در یک مسیر آدمی را بی‌تاب می‌کند. گویی اربعین از چنان مغناطیسی برخوردار است که قادر است میلیون‌ها انسان از هر رنگ، نژاد و با هر زبانی را به یک سمت جذب کند، به یک قطب!

جاذبه این قطب قوانین فیزیک عالم را هم بر هم زده، هر روز که می‌گذرد جاذبه‌اش بیشتر و بیشتر می‌شود. گویی قرار است در ادامه این مسیر اتفاقی بزرگ رقم بخورد. اتفاقی که همه عالمیان را به یک سمت بکشاند و همه را در یک مسیر قرار دهد. به سمت قطب عالم امکان…!

در نگاهی به روایات عصر ظهور و سخنان علما و بزرگان می‌توان دریافت که حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در بدو ظهور و برای معرفی، خودشان را فرزند امام حسین(علیه السلام) معرفی می‌کنند. بنابراین می‌توان یکی از زمینه‌های ظهور ایشان را شناخت مردم جهان نسبت به امام حسین(علیه السلام) دانست.

به نظر می‌رسد اربعین که بزرگترین تجمع انسانی بشری است و توجه جهانیان را به خود معطوف کرده بهترین ظرف برای تحقق این امر مهم است.

در این راستا با آیت الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی، استاد حوزه علمیه نجف اشرف و بنیانگذار مرکز جهانی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) گفت‌وگویی انجام دادیم.

■ برخی شبهه‌ای را مطرح می‌کنند که شیعه برای عظمت‌بخشی به خود اربعین را برجسته کرده است، پاسخ این شبهه چیست؟

ایام اربعین حسینی، بستری برای تجمع بزرگترین اجتماع بشری و فرصت خوب و گرانبهایی برای گسترش فرهنگ اسلام اهل‌بیت(علیهم السلام) است، باید از طرف عموم قائلین به دین و شریعت خاتم النبیین(صلی الله علیه و آله و سلم) به ویژه هیئت‌ها و مواکب مذهبی، مؤسسات و مراکز فرهنگی و حوزویان و دانشگاهیان مورد بهره‌برداری و برداشت معنوی، بصیرتی و هدایتی قرار گیرد.

بعضی از کوته‌ فکران و یا منحرفان از ولایت و امامت که «فی قلوبهم مرض…» بر صفحه‌ قلب آنان حک شده است و برابر هر چیزی که کوچکترین ارتباط با حدیث ثقلین یعنی قرآن و عترت(علیهم السلام) داشته باشد، می‌خواهند علامت سئوال قرار دهند، تبلیغ کرده‌اند که اربعین را شیعه ساخته تا عزتی کسب کند و بزرگیش را به رخ دیگران بکشد.

شیعه مصنوع قرآن و عترت

پاسخ برای اهل دانش و افراد بصیر و صاحبان بینش واضح است که شیعه صانع چیزی نیست بلکه خود مصنوع قرآن و عترت است. به تعبیر بهتر، شیعه امام نیست که بر اساس آیه «اولوا الامر منکم»، فرمان صادر کند بلکه مأموم و پیرو خاتم‌النبیین (صلی الله علیه و آله و سلم) است و فکر و عملش مأخذ آسمانی و الهی دارد.

در روایت دارد که «نَحن صنایِع ربّنا….» مهندسی فکری و معنوی معصومین علیهم السلام به‌دست خدای متعال است ولی بنای فکری و معنوی شیعه به معصومین علیهم السلام بر می‌گردد، این بزرگی‌ها که شیعه دارد از خودش نیست، بلکه از اساتید بزرگ الهی اوست. شما هر چه خیر در اسلام و مکتب انسان ساز ولایت می‌بینید از عبودیت، عدالت، علم، بصیرت، آزادگی و شرف انسانی، همه بازگشت به اساتید این دانشگاه بزرگ دارد.

در تفسیر آیه شریفه «انّه لذکر لک و لقومک» گفته‌اند که قرآن دلیل شرف پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت عصمت و طهارت است، چرا؟ چون قرآن آیات ولایت و امامت پیامبر خدا و عترت علیهم السلام را بازگو می‌فرماید، پس مبداء شرف باذن الله پیامبر خدا و عترت ایشانند و هرگز آن بزرگواران به شیعه محتاج نبوده و نیستند که بخواهند از جهاد شیعه و عزاداری شیعه در عاشورا و اربعین کسب بزرگی کنند. اما در اینکه عاشورا و اربعین عزت شیعه است حرفی نیست و این مطلب صحیح است.

اربعین آیت‌الله العظمی است

این عزّت خدادادی از مکتب هیهات من الذّله و صاحبان آن سرچشمه می‌گیرد. شیعه در برابر فرهنگ‌های شرق و غرب چه دارد؟ شما بگو چه ندارد؟! علم ندارد؟! امام صادق(علیه السلام) ندارد؟! جابر بن حیّان ندارد؟! یا بصیرت ندارد؟! نهج البلاغه ندارد؟! هیهات من الذّله ندارد؟! اباالفضل العباس(علیه السلام) ندارد؟! زینب کبرى(سلام الله علیها) ندارد؟! آنان که نهج‌البلاغه را با کتب صوفیّه عوض می‌کنند شیعه نیستند، آنان که به جای نصوص، فصوص را تبلیغ می‌کنند در اشتباهند؛ حاصل آنکه شیعه همه چیز دارد چون عاشورا دارد، دعای عرفه دارد و اربعین دارد.

اربعین ساخته شیعه نیست بلکه شیعه ساخته اربعین است، اربعین که رمز موفقیت کارهاست و نمایش دهنده پختگی و وصول بحق، به قدرت الهی امروز خودش به موفقیت رسیده و برای شیعه کمّاً و کیفاً غذای پخته‌ای شده است. اربعین امروز، آیت‌الله العظمی است، نشانه قدرت خداوند.

با این وحشی‌گری دشمنان در کشورهای مختلف و حتّی در حرم أمن خدا یعنی مکه معظّمه، مردم شیعه که مصنوع نهج البلاغه و زیارت جامعه و دعای ندبه‌اند، با جمعیت کثیر میلیونی اخلاق، ادب، احسان، مهرورزی، دوستی، و برادری را به جهانیان نشان دادند، و به جهانیان کم کم تفهیم کردند که انتخابات آزاد، بر اساس فطرت‌الله التی فطر الناس علیها، کجای دنیا یافت می‌شود، کجایند دوربین‌های صهیونیستی که بازگو کنند میلیون‌ها انسان، میزبان و میهمان در مسیر کربلا به یکدیگر حیّاکم الله و روحی فداکم می‌گویند و از جان، برای جان رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی امام حسین(علیه السلام) مایه می‌گذارند.

عاقبت مردم دنیا باید استاد این نهضت را بشناسند، مکتب اخلاق و احسان در این روز، شیعه و سنی و حتی اهل کلیسا را یکجا جمع می‌کند و شیعه با اقل موجودی مادی خود، میزبان کسانی است که لبیک یا حسین می‌گویند و به مکتب امام حسین(علیه السلام) رأى مى‌دهند.

■ آیا شناخت امام حسین(علیه السلام) از مقدمات ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و اگر اینگونه است، اربعین چه نقشی می‌تواند در این زمینه‌سازی داشته باشد؟

این اربعین است که حسینٌ منّی و انا من حسین را شرح می‌دهد تا جهانیان آماده روزی بشوند که به نقل از کتاب شبهات یهودی از قول آن خاخام و فیلسوف یهودی فرزند إیلیا بیاید و بساط ظلم صهیونیست‌ها و عمال آنان را برچیند. اربعین کلاس درس مهدویت، روز آماده شدن مهدویون برای ظهور آقایی و مولایی است که خود روضه خوان عاشوراست، «الا انَّ جدی الحسین قتلوه عطشانا…»

لبیک یا حسین اعلام آمادگی شیعه برای ظهور است

شیعیان در اربعین با «لبیک یا حسین»، دارند برای ظهور آماده می‌شوند که فریاد برآورند «لبیک یا مهدی». شیعه باید مواظب داشته‌هایش باشد، فریب عمّال یهود را نخورد و در بقاء عاشورا و اربعین بکوشد.

در پایان باید گفت که لحظه‌های اربعین برای افراد بصیر سال‌ها درس عرفان و اخلاق و جهاد دارد، میلیون‌ها نفر شیعه از اقصی نقاط عالم در اربعین به دور شمع وجود مصباح هدایت می‌گردند و لبیک یا حسین می‌گویند، اینها دارند برای ظهور آماده می‌شوند که فریاد برآورند لبیک یا مهدی؛ ما با دیدن اربعین در کربلا، روز ظهور را می بینیم ای کاش نزدیک و نزدیک‌تر بشود. «انّهم یرونه بعیدا و نراه قریبا»

  • لطفا از ارسال پیام هایی که به مسائل یا شخصیت های سیاسی مربوط می شود خودداری نمائید.
  • از ارسال کامنت های توهین آمیز پرهیز شود.
  • پیام هایی که در نقد شخصیت های صوفیه معاصر ارسال شوند، به منظور رعایت برخی مصالح عموم تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید