+ افزایش اندازه | کاهش اندازه -

    دکمه اشتراک گذاری تلگرام

نقد ابن عربی – ادعای ابن عربی درباره مضامین فتوحات

نقد ابن عربی – ادعای ابن عربی درباره مضامین فتوحات

ابوبكر[1] محمّد بن علي بن محمّد در  سال 560 در مُرسِيَه [2] از بلاد اُندُلُس(اسپانياي كنوني )  متولد شد در شرق به ابن عربي و در غرب به ابن العربي معروف است .

صوفيان او را شيخ اكبر، ‌برخي او را قطب الاقطاب  و وليّ كامل و بعضي او را مُميت الدّين ،‌ماحي الدّين و مَحيِي الدّين گويند.

گروهي از علماي شيعه و عامه،‌ شديداً وي را مذمّت كرده و برخي به كفر وي فتوي داده­اند. مهمترين آثار او فُتوحات مَكّيه ،‌فُصُوص الحِكَم ،‌تدبيرات الهّيه و … است .

فتوحات مكّيه مشتمل بر 560 فصل است و دايرةالمعارف صوفيّه مي باشد .

ابن­عربي درباره  فتوحات مكيّه و عظمت آن چنين ادّعا مي كند:

فوالله ما كتبت منه حرفاً الاّ عن  إملاء الهي و إلقاء ربّاني أو نفث روحاني في روع كياني … [3]

به خدا سوگند من در آن (‌فتوحات ) چيزي ننوشتم مگر از املاء الهي والقاء ربّاني يا دم روحاني در عمق وجودم .

اثر مهم ديگر ابن­عربي «فصوص الحكم» است . ابن عربي ادّعا مي كرد كه در سال 627 رسول خدا ( صلّي الله عليه و آله و سلّم ) را در عالم رؤيا مشاهده نموده و در حاليكه آن حضرت فصوص الحكم را در دست داشتند به او امر فرمودند كه آن را بگيرد و به جهانيان رسانده تا همگان از آن بهره مند شوند. از عبارتي كه ابن عربي بكار برده چنين برمي آيد كه ( به ادّعاي وي ) رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم ، ‌نام اين كتاب را به او اعلام فرموده اند، نه آنكه خود او اين نام را تعيين كرده باشد!

میگوییم آن شب که پیامبر (صلی الله علیه و آله) فصوص الحکم را بر وی املاء می کرد، خود ایشان فرمود که از عهده هدایت عمویش جناب ابوطالب (علیه السلام) بر نیامده است؟!؟! و اینکه عمر معصوم و متوکل از اولیای الهی است؟؟!!!

فقال لي «هذا كتاب فصوص الحكم خذه و اخرج به الي الناس ينتفعون به»[4]



[1] .در اكثر منابع  كنيه وي ابوبكر ضبط شده است . عده اي هم  او را با كنيه ابوعبدالله معرفي كرده اند ( محيي الدين بن عربي چهره برجسته عرفان اسلامي، صفحه 3 ، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران تاريخ انتشار : مهر ماه 1367 )

[2] . mrcia

[3]. فتوحات ، باب 89، 348و 373 به نقل از عرفان و حكمت متعاليه ،‌حسن زاده آملي ،‌46 حسن زاده آملي آدرس را ج 6 ،‌595 بيان كرده است و آن را از باب 373 فتوحات نقل كرده است .

[4] – فصوص صفحه 9 شرح كاشاني چاپ مصر

  بايد دانست اندك توجّه و دقّت به مفاهيم و مضامين اين دو كتاب ،‌روشن مي سازد كه نه فتوحات ،‌الهام فرشته الهي است و نه فصوص ،‌نام منتخب پيامبر صلّي اللّه عليه و آله و سلّم است و نه آن حضرت چنين توصيه اي فرموده اند.