پیشنهادی:

برگی دیگر از انحرافات آقای صمدی آملی | دیدگاه مراجع درباره مطالب صمدی آملی

مدیر سایت
39,025

در پست های قبلی دو مورد از مطالب خلاف و انحرافی آقای صمدی آملی تحت عنوان های «آقای صمدی آملی : یزید و قاتلان امام حسین علیه السلام هم به بهشت می روند!» و «چراغ سبز صدا و سیما به صوفیه و مخالفین مراجع تقلید در برنامه زنده شبکه دو » بیان شد .

متاسفانه مطالب اشتباه و خلاف بدیهیات معارف اهل بیت علیهم السلام در سخنان و مکتوبات وی بسیار قابل توجه هست و با جستجو و تتبّع میتوان لیستی بلند از عناوین آن ارائه داد. لذا بر آن شدیم به بخش دیگری از مطالب وی بپردازیم.

لازم به ذکر است عارفان اصطلاحی (متصوفه) در گذشته برای ادامه حیات مکتب انحرافی خود و برای محفوظ بودن از مخالفت ها و روشن گری های علمای حقه شیعه معمولا افکار خود را پنهان و اینگونه مطالب را فقط در جلسات خاص به برخی از شاگردان خود بیان می کردند.

اما متاسفانه امروزه کار به جایی رسیده که پنهان کاری را کنار گذاشته و علنا از متصوفه طرفداری و مطالب آنها را بسط و نشر می دهند.

 

+ همچنین بخوانید:

آقای صمدی آملی : نباید بدون وضو به بدن کافر و سگ و … دست زد!

توصیه به تصور صورت قطب در نماز؛ از صوفیان فرقه ای تا صمدی آملی!

 

عناوین مطرح شده در این نوشتار:

– قرآن بر شما هم نازل می شود!! لیله القدر همان قوه خیال است!!

– اختصاص نوافل و تعقیبات به عوام الناس و بی‌نیازی خواصّ از آنها!

– اختصاص احکام خمسه به عوام، نه خواصّ!

– ما هم می توانیم پیغمبر و امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا (علیهم السلام) شویم!

– امام حسین (علیه السلام) و یزید و (حضرت)موسی علیه السلام و فرعون در آخر یکی اند!

– آقای حسن زاده قرآن، ولی خدا، و پاکند – لا یسمه الا المطهرون!

– استفتائات از مراجع عظام تقلید درباره جلسات آقای صمدی آملی

 

 

قرآن بر شما هم نازل می شود!! لیله القدر همان قوه خیال است!!

صمدی آملی در بخشی از فایل صوتی دروس خود با تاویل عجیب معنای لیله القدر به قوه خیال، امکان تنزل قرآن را به غیر معصومین علیهم السلام و افراد عادی تعمیم می دهد و می گوید:

« درست است یک قرآنی به معنای اتم بر پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل شد. اما هنوز بر تو که قرآن نازل نشده! بر پیغمبر نازل شد، قرآن تنزل یافته رو جناب رسول الله برای من و شما خوند.

اما اگر ان شاء الله ما هم قوی شدیم می بینیم که یواش یواش به ما هم در خواب یا در بیداری، قرآن رو هم نازل می کنند. حرف قرآن هم این است که ما این قرآن را در لیله القدر نازل می کنیم . لیله القدر به قوه خیال تطهیر شده رو می گویند! اگر تطهیر بشود قوه خیال لیله القدر میشه، در قوه خیال انسان قرآن نازل می شود!»

دانلود با لینک مستقیم | لینک کمکی [حجم = ۰.۸۷ مگابایت]

 

اختصاص نوافل و تعقیبات به عوام الناس و بی‌نیازی خواصّ از آنها!

بعضی از اولیاء الله در مسیر کارشان نوافل را بر می‌دارند! می‌گن: نوافل باعث می‌شه که ما در واجباتمان کوتاهی کنیم! باید اونی که اصل هست رو محکم انجام داد، نماز ظهر و عصر باید خوب پیاده بشه، چرا من نماز را ناقص به‌جا بیاورم و برای جبران نقص نماز ظهر و عصر، نافله بخوانم؟ یا برای جبران نماز ظهر و عصر تعقیبات بخوانم؟!
معلوم میشه که دستور العمل تعقیبات و نوافل برای عموم مردم است نه برای خواصّ.

 

ما بعدها پی بردیم که چرا حضرت آقا فرمودند ما چهارده سال که در خدمت مرحوم قمشه ای بودیم، به محض اینکه نماز مغرب و عشاشون تمام می‌شد، تعقیب نماز ایشون، درس بود!

این نماز دیگه سبحان الله نمی‌خواد! این نماز تسبیحات [حضرت زهرا سلام الله علیها] نمی‌خواد! این نماز تعقیبات نمی‌خواد! این نماز خودش تامّه، خودش کامله. نقصی نداره که انسان بیاد برای جبران نقص این نماز دنبال مستحبات راه بیفته.

 

آنچه باید اهمیت بدهیم، واجباته، و آدم به سرّ این کلمات علمای اخلاق، عارفان بالله، آنهایی که به حقّ نزدیک شده اند، می‌رسد که می‌فرمایند: آقا در مسیر عملتون اگر می‌خواهید به جایی برسید، واجبات را انجام بدهید بسه، نیاز نمیشه کار دیگری انجام بدهید.

_________________

نقد: گرچه روایات زیادی به این مضمون رسیده که: «إِنَّمَا جُعِلَتِ النَّافِلَهُ لِیَتِمَّ بِهَا مَا یَفْسُدُ مِنَ الْفَرِیضَهِ»، و این نکته دقیق و عمیقی نیست که شخصی پس از سال‌ها به آن برسد، بلکه برداشتی است صوری از ظواهر روایات برای افراد ظاهربین و سطحی‌نگر.

و لکن این نکته، تنها فلسفه تشریع نوافل نیست، بلکه یکی از آثار آن می‌باشد، و حتی در صورتی که نماز شخصی تامّ و کامل باشد، خواندن نوافل مطلوب و باعث مباهات پروردگار است: «إِنَّ الْعَبْدَ یَقُومُ فَیُصَلِّی النَّافِلَهَ فَیُعَجِّبُ الرَّبُّ مَلَائِکَتَهُ مِنْهُ فَیَقُولُ یَا مَلَائِکَتِی عَبْدِی یَقْضِی مَا لَمْ أَفْتَرِضْ عَلَیْهِ».

خوب بود به‌جای این‌ مطالب، کمی به معارف وحیانی نیز دقت میشد!

آیا نعوذبالله نماز امیرالمؤمنین علیه‌السلام ناقص بود که اینچنین خود را به مشقت می انداختند؟! آیا امام زین العابدین علیه‌السلام برای جبران نواقص واجباتشان آنقدر نافله بجا می آوردند که مواضع سجود شریفشان پینه می‌بست؟! ما لکم کیف تحکمون؟

دانلود با لینک مستقیم | لینک کمکی [حجم = ۰.۴۷ مگابایت]

 

اختصاص احکام خمسه* به عوام، نه خواصّ

… معیار می‌شود ادب مع الله، هرچه که ادب با خدا اقتضا بکند، حتما انجام میدم، ادب مراعات می‌شود، هرچه که ادب با خدا اقتضا نکند، به هیچ وجه انجام نمی‌دهم، کراهت داره یعنی چی؟!

معلوم است احکام پنج‌گانه هم مربوط به عموم مردم است، چه اینکه فرموده‌اند: تمام آیاتی که در مورد بهشت و جهنم و درکات بهشت و درجات جهنم و همه احوالات بهشتیان و جهنمیان است، روی طرف صحبت قرآن، عموم مردم است، نه خواص.

خواص چه کاری به بهشت دارن؟ چه کاری به جهنم دارند؟ اون‌ها کاری با صاحب بهشت و صاحب جهنم دارند. اونا کاری با این حرفا ندارن که. فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر.

اینه که جناب سید الشهدا سلام الله علیه در روز عاشورا فقط یک بیان داشتند، آقا در اون آخرین لحظات فرمود: الهی رضاً برضائک، صبراً علی بلائک، لا معبود سواک، یا غیاث المستغیثین.

دانلود با لینک مستقیم | لینک کمکی [حجم = ۰.۳ مگابایت]

 

ما هم می توانیم پیغمبر و امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا (علیهم السلام) شویم

ما تمام در این مسیریم تا پیغمبر بشویم، تا امیرالمؤمنین بشویم، تا فاطمه زهرا بشویم … برو بالا! می توانی بالا بروی، این حرف ها چیه؟ مگر حضرت علامه را از فولاد ساخته اند و بنده و شما را مثلا از چدن ساخته اند؟!… مگر خاتم انبیاء را مثلا از بهشت آورده اند ساخته اند و ما را از این جا؟! رفته اند و انبیاء الهی و اولیای الهی شده اند … نفرمایید که این ها مال ائمه است! این ها مال انبیا است! نخیر! مال جنابعالی چرا نباشند؟ چرا شما نتوانیم؟ چرا ما نتوانیم.

بخش اول: دانلود با لینک مستقیم | لینک کمکی [حجم = ۰.۳ مگابایت]

بخش دوم: دانلود با لینک مستقیم | لینک کمکی [حجم = ۲.۳ مگابایت]

این سخنان صمدی آملی و مطالب وی درباره امکان نزول قرآن بر غیر معصومین علیهم السلام، برگرفته از مبانی و اعتقادات انحرافی رایج در میان صوفیه است، از همین روی به کرات در آثار صوفیان مشاهده می شود که مقامات و شئونات اختصاصی معصومین علیهم السلام را بر اساس همین مبانی، برای خود و اقطاب و مشایخشان قائل می شوند.

 

امام حسین و یزید و موسی و فرعون در آخر یکی اند

تولی و تبری امری ابتدایی است. حالا که رفتند رحمت للعالمین دیگر تولی تبری نیست. اگر موسی تنزل پیدا کند می بیند که با فرعون جنگ دارد، وقتی که همین موسی بالا می رود می بیند اصلا فرعونی نبود … در زیارت عاشورا می گویند بگو اللهم العن معاویه، بگو یزید بن معاویه، بگو شمرا ، بگو آل سفیان، بگو فلان! نگویی که آقا چرا مقام فنای در ذات را نمی گویید؟ می گوییم این مال آنجا نیست … تو تنزل کرده ای داری امام حسین را جدا می بینی، و داری یزید را جدا می بینی این جا اختلاف مشهود است… و لذا به من و شما فرموده اند بگو اللهم العن معاویه. بله می خواهی بفرمایی که اصلا معاویه ای نمی بینم! حسینی نمی بینم! جز یک ذات حقیقی غیر متناهی وجود چیز دیگری من شهود ندارم! … لذا مشاهده می کنیم موسی هم دارد می آید، اتفاقاً پشت سرش فرعون هم دارد می آید وارد بهشت بشود…اِ! تو داری کجا می آیی؟! می گوید آقا آن اختلافی که تو دیده بودی مال دنیا بود! این اختلاف الان نیست. بله منتهی حرف را جایی نگویید گرفتار می شوید … این جا اختلاف باید باشد طوری که ابی عبدالله هم شمشیر می کشد، دارد می کشد، آن هم در طرف مقابل شمشیر کشیده دارد می کشد… حالا رفتیم متن ذات وجود را مشاهده می کند … نه اوصاف متمایز می بیند، نه افعال مختلف مشاهده می کند، اصلا یک ذات است، وجود است، یک وجود صمدی قرآنی است، قل هو الله احد، الله الصمد.

دانلود با لینک مستقیم | لینک کمکی [حجم = ۳ مگابایت]

 

آقای حسن زاده قرآن، ولی خدا و پاکند

اگر به تشخیص نرسیده ایم آقا (حسن زاده) ولی الله است ول کن برو! بیخود معطل نباش! برو دنبال کارت … یکی از عزیزان خواب می بیند …حضرت امام زین العابدین علیه الصلاه و السلام به آقا می فرمایند شما باید جلو بایستید ما هم پشت سر شما نماز بخوانیم!!!! … باید ولی خدا باشد تا امام ولی دیگر بشود … حالا این نه به این معنی باشد که ما می خواهیم بگوییم نعوذبالله آقا از امام سجاد بالاتر است … این به این معنی است که امام سجاد ولایت آقا را امضا می کند. این آقا چون ولی الله شده من پشت سرش حاضرم نماز بخوانم. چون آقا پاکند و مطهرند لایسمه الا المطهرون … چون آقا قرآن است.

دانلود قسمت اول با لینک مستقیم | لینک کمکی [حجم = ۱.۶ مگابایت]

دانلود قسمت دوم با لینک مستقیم | لینک کمکی [حجم = ۰.۶ مگابایت]

استفتائات از مراجع عظام تقلید درباره جلسات آقای صمدی آملی

متن سؤال از مراجع بزرگوار تقلید در رابطه با شرکت در جلسات آقای صمدی آملی به شرح زیر است :

بسمه تعالی

مدتی است در برخی از شهرها فرزندان ما در جلساتی شرکت می‌کنند که مبانی درس‌های آن‌ها مطالبی است که در ذیل می‌آید. لطفا بیان فرمایید که شرکت در این جلسات جایز است یا خیر؟

۱- (وجود حق متعال متن وجود جمادات و نباتات و حیوانات و انسانها است، یعنی ما دو وجود نداریم، بلکه هر‌چه‌هست یک وجود است که در قوالب و اندازه‌های گوناگون ظهور کرده‌است، نه‌این‌که وجود زمین غیر از وجود آسمان و وجود آسمان غیر از وجود حق متعال بوده باشد). (۱)

۲- (از آنجا که حقایق هستی بی‌منتها است پس فهم حقایق اشیاء نیز بی‌منتها بوده و همچنان ادامه دارد. یا نباید الف را به زبان آورد همچون سوفسطائیها که اصلا قائل به موجود بودن خود نیستند، و یا این که به محض اقرار نمودن بدان باید آن را ادامه داد. و چه راحت است که از همان ابتدا سوفسطی بشویم و بگوییم اصلا الفی نداریم. و چه عجیب است که بالاخره همه ما در این مسیر باید سوفسطی شویم و بگوییم نه ما هستیم و نه دیگران هستند. فقط خداست و خدا. حرف اول و آخر خدا است، و خدا است دارد خدایی می‌‌کند. از آن به بعد دیگر انسان هیچ نگرانی ندارد و راحت می‌شود). (۲)

۳- (نه تنها نمی‌خواهیم از معلول به علت برسیم بلکه قصد نداریم از علت به معلول هم راه یابیم به دلیل این که ما اصلا معتقد به علت و معلول جدا نیستیم). (۳)

۴- (مراد ما از وحدت وجود، عینیت وجود زمین و وجود آسمان با وجود حق متعال است). (۴)

۵- (فیلسوف و عارف هر دو قائل به وحدت وجود هستند… تمام انبیاء و ائمه و همه حجج و رسولان الهی فیلسوفند و اینان فلاسفه اصلی‌اند). (انسان قابلیت رسیدن تا مقام ذات را دارد، و چون می‌بیند که نمی‌تواند آن ذات را پایین بیاورد و ذات را خودش کند لذا خودش بالا می‌رود و او می‌شود). (۵)

۶- (جنات درجات دارد تا آن جا که می‌فرماید [1]، که این جنت، جنت ذات است). (۶)

 

پاسخ رهبر انقلاب :
بسمه تعالی
شرکت در جلسات مذکور که با عقاید انحرافی آمیخته و موجب ترویج باطل است، جایز نیست مگر برای کسانی که قدرت پاسخگویی به شبهات و ارشاد و راهنمایی و امر به معروف و نهی از منکرِ متصدیان جلسات مذکور را دارند.

 

آیت الله صافی گلپایگانی دام ظله :
بسم الله الرحمن الرحیم
شرکت در چنین جلساتی حرام و موجب گمراهی و غضب خدای متعال است و هر مکلّفی علاوه بر اینکه نباید خودش شرکت کند باید دیگران را نیز آگاه کند تا گمراه نشوند.
واالله العالم ۲۹/۱۱/۱۴۳۰ ق

 

پاسخ آیت الله مظاهری:
کلیه مطالبی که نوشته اید خلاف اسلام است و در اصل از نظر فلسفه و عرفان هم خلاف واقع است.

 

آیت الله نوری همدانی دامت برکاته :
بسمه تعالی
سلام علیکم
در فرض سؤال اینگونه بیانات جزء افکار انحرافی است و حضور در اینگونه مجالس جایز نیست.

 

آیت الله علی صافی گلپایگانی :
شرکت در این قبیل جلسات (با توجه به مراتب فوق الاشعار) که باعث اضلال مؤمنین و مؤمنات می گردد جائز نیست.

 

آیت الله سید محمد سعید حکیم :
السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
شرکت در این جلسات حرام است و تمام این مطالب باطل است و اعتقاد به آن کفر روشن است و خروج از دین است و هرکس معتقد به وحدت وجود باری تعالی با ما سوی الله بشود از توحید خارج شده و لادین است و آنها ابا ندارند که به پیامبر(ص) و ائمه(ع) تهمت بزنند و معظم فلاسفه و علماء اخلاق اهل بیت(ع) از این عقاید بدورند و هیچ انسانی حتی خاتم الانبیاء که اشرف مخلوقات است نمی تواند بذات حق تعالی برسد فضلاً از اینکه ذات پایین بیاید چون خلاف ضرورت است و از خداوند متعال دوری از این عقاید فاسده را خواستاریم.

 

آیت الله بهجت :
بسمه تعالی: شرکت در این جلسات بالخصوص برای جوانان و مبتدی ها جائز نیست.

 

آیت الله سبحانی دامت برکاته :
بسمه تعالی
جلساتی که این نوع بحث ها مطرح می شود شرکت در آنها برای افراد ناوارد جائز نیست مگر فردی که بتواند پاسخ این نوع اندیشه ی باطل را بدهد و چنین فردی نادر است.
والله العالم ۲۸ ذی قعده الحرام ۱۴۳۰

 

آیت الله مکارم شیرازی دامت برکاته :
وحدت وجود گاه به معنای… وحدت مصداق وجود است به این معنا که در عالم هستی وجودی جز خدا نیست و همه چیز عین ذات اوست. این سخن مستلزم کفر است و هیچ یک از فقها آن را قبول نکرده اند.

 

آیت الله دوزدوزانی:
بسمه تعالی
وحدت وجود به آن معنی که در سؤال ها آمده سخیف ترین عقیده ی بعضی صوفی هاست که این قول را به جهله صوفیه نسبت داده اند، پس نباید در این جلسات شرکت نمود و باید دیگران را از رفتن به این گونه مجالس بازداشت.

پی نوشت ها:
۱ تا۶- مدارک مطالب مورد سؤال به ترتیب: ۴ تا ۹: شرح نهایه الحکمه، ( ص. آ )، صفحات: ۱۲۴؛ ۱۵؛ ۱۱۰ ـ ۱۱۱؛ ۱۱۵؛ ۴۷؛ ۸۶. ۷) آداب سالک الی الله، نوشته : (ص. آ) ، ۷۹

 

تصویر استفتائات فوق


* حکم تکلیفی پنج دسته است که احکام پنجگانه تکلیفی (احکام خمسه تکلیفیه) نام دارد. این احکام عبارتند از: وجوب، حرمت، استحباب، کراهت، اباحه.

موضوعاتی را که این احکام به آنها تعلق گرفته است به ترتیب : واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح گویند.

پانویس ها

وادخلی جنتی
پانویس ها
  • لطفا از ارسال پیام هایی که به مسائل یا شخصیت های سیاسی مربوط می شود خودداری نمائید.
  • از ارسال کامنت های توهین آمیز پرهیز شود.
  • پیام هایی که در نقد شخصیت های صوفیه معاصر ارسال شوند، به منظور رعایت برخی مصالح عموم تایید نخواهد شد.

2 دیدگاه دربارهٔ «برگی دیگر از انحرافات آقای صمدی آملی | دیدگاه مراجع درباره مطالب صمدی آملی;

  1. سلام علیکم
    اینکه در لفظ مانده ایید کاملا مشهود است خوب بزرگوار هر سخنی یک ظاهر دارد ویک باطن برویید بچشید تا دچار وهم و خیال نشویید و به این راحتی به بزرگان توهین و افترا نبندیید که این سیره ی ائمه و اولیا الله است ..

    راست گفتند علامه جان که
    هر چه پخته تر از نا پختگان ناپخته تر شنیدن

    پاسخ
    • ادمین چرا این کامنت رو تایید کردی؟
      مگر توهین ممنوع نبود؟
      دریغ از یک استدلال…. همیشه همین بوده و صوفیه از تفکر و نعقل و اندیشه و استدلال فراری هستند و فقط شعار می دن
      الان خوبه ما هم همین ها رو به اونها بگیم؟

      در پاسخ به کامنت بالا:
      اینکه در وادی گمراهی و سیر باطنی با شیاطین جنی و انسی مانده اید کاملا مشهود است. انسان چقدر دور از مسیر اهل بیت علیهم السلام و خداوند می تواند باشد و در عین حال توهم سلوک کند؟!
      خب بروید کمی تقوا و ایضا سواد داشته باشید. تا به فرقان حق و باطل دست بیابید و دچار خود حق پنداری و توهم عرفان نشوید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید